چکیده:
هدف
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید و دانشجویان انجام شد.
روش
روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و جامعه آن، کلیه اعضای هیئت علمی(۲۰۵۹ نفر) و دانشجویان(۱۵۶۵۴ نفر) دانشگاه تهران است که با نمونه گیری طبقه ای متناسب، ۲۶۷ نفر از هیئت علمی و ۴۸۴ نفر از دانشجویان به طور تصادفی انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با پرسشنامه توسعه یافته اخلاق حرفه ای مدرسان(قموشی و همکاران، ۱۳۹۶) انجام شده است. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ(برای اعضای هیئت علمی=۰.۹۵ و برای دانشجویان=۰.۹۷) محاسبه و روایی ابزار نیز با روایی محتوایی و سازه تایید شد.
یافته ها
وضعیت اخلاق حرفه ای از دیدگاه دانشجویان در سطح متوسط و از دیدگاه اساتید در سطح بالاتر از متوسط قرار داشت. نتایج MANOVA نشان داد مولفه های اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی بر اساس جایگاه(دانشجو-استاد) دارای تفاوت معنادار است. وضعیت مولفه های نسبت به فراگیر، محیط و حرفه اعضای هیئت علمی در پردیسهای دانشگاه تهران دارای تفاوت معنادار است. وضعیت مولفه اخلاق نسبت به محیط در تعامل بین پردیس و جایگاه، تفاوت معناداری را نشان داد.
نتیجه گیری
دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، بایستی کاوش در وضعیت اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی خود را از دیدگاه افراد و ذی نفعان مختلف در اولویت قرار دهند.
Objectives
The present study aims to compare the professional ethics of scientific board members from the viewpoint of faculty members and students.
Method
The research method is descriptive-survey. The population of the study was all faculty members of the University of Tehran (N=2059) and all students of Tehran University (N=15654). Proportional stratified sampling method, 267 faculty members and 484 students were selected randomly. For data collection, questionare of professional ethics of teachers of Ghamooshi's et al (1396) with five components of professional ethics: Towards ultra self, towards oneself, towards learners, towards the environment and toward the profession was used. The reliability of the questionnaires was calculated using the Cronbach's alpha coefficient for the faculty members α =0.95 and for students sample α =0.97. Validity of the instruments was confirmed by content and construct validity.
Results
The results showed that the status of professional ethics of faculty members from the viewpoint of students was at the average level, while in the view of the professors was above average. MANOVA results showed that the ethics components of faculty members based on the place (student-teacher) had significant difference and the status of component towards learners, towards the environment and towards the profession of faculty members in faculties of Tehran University had significant difference, At the end status of component based on the environment from the viewpoint of interaction between faculties and position had significant difference.
Conclusion
Universities and higher education institutions, should give the priority to explore the status of faculty members professional ethics from the viewpoint of individuals and different stakeholders.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش حاجخزیمه و همکاران(١٣٩٣) نیز بیانگر وضعیت بالاتر از سطح متوسط اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی از دیدگاه دانشجویان است .
نتایج پژوهش تیرگر و طباطبایی(١٣٩٥) بیانگر وضعیت بالاتر از سطح متوسط اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی از دیدگاه دانشجویان بوده است .
نتایج تی تک گروهی پژوهش نشان داد وضعیت اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی از دیدگاه دانشجویان در سطح متوسط است .
این بخش از یافتۀ پژوهش ، با مطالعۀ فرمهینی فراهانی و بهنام جام(١٣٩١) همخوانی دارد؛ اما با نتایج پژوهش مصدق و همکاران(١٣٩٢)، تیرگر و طباطبایی(١٣٩٥)، باباصفری و همکاران(١٣٩٢) و حاجخزیمه و همکاران(١٣٩٣) همخوانی ندارد؛ محققان برحسب تجربه و تعامل با اساتید و دانشجویان پردیسهای دانشگاه تهران، اذعان میکنند که به طور کلی وضعیت اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی از نظر اساتید و دانشجویان در پردیسها یکسان بود.
تیرگر و طباطبایی(١٣٩٥) نیز در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند وضعیت اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در دانشکدههای ادبیات و علوم انسانی، ریاضیات و علوم کامپیوتر، تفاوت معناداری وجود ندارد.
پیشنهادها با توجه به اینکه اخلاق حرفه ای از موارد مؤکد در برنامۀ توسعۀ سوم دانشگاه تهران است ، نکات ذیل پیشنهاد میشود: - نظر به شکاف نمایان شده در این پژوهش ، ضروری است تا مدیران عالی و ارشد نظام آموزش عالی کشور، در جذب هیئت علمی تأکید ویژهای به اخلاق حرفه ای اساتید آیندة کشور داشته باشند و از سیاستگذاری و برنامه ریزی تا طراحی، تدوین و اجرای برنامه های شناسایی، تربیت و به کارگماری هیئت علمی، دقت لازم و کافی به خرج دهند.