چکیده:
در این پژوهش نقشی که توسط رهبری تحول محور سبز (سازگار با محیط زیست) در بهبود خلاقت سبز از طریق هویت سازمانی سبز ایفا شده، مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت کمی میباشد. برای جمع آوری داده ها از یک پرسش نامه استفاده شد که مدیران و کارکنان هتل های توریستی به آن پاسخ دادند. برای این پژوهش با 250 کارمند هتل و 250 سوپروایزر و رئیس تماس گرفته شد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که رهبری سبز تاثیری مثبت بر هویت سازمانی سبز دارد که به نوبة خود به بهبود خلاقیت های سبز در سازمان ها می انجامد. هم چنین معلوم شد تخصیص منبع به عنوان یک میانجی و تعدیلکننده در رابطه بین هویت سازمانی سبز و خلاقیت سبز عمل می کند. از این رو هتل ها باید تخصیص منابع خود را برای بهبود خلاقیت سبز بین کارکنان شان افزایش دهند. بر اساس یافته های این پژوهش، مفاهیم مورد نیاز برای دست اندر کاران این رشته مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی رهبری تحول محور سبز، هویت سازمانی سبز، خلاقیت سبز، تخصیص منابع ، هتل های توریستی ١ دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد، مهاباد، آذربایجان غربی، ایران ، rebin1361@gmail.
هم چنین پژوهش های گذشته نشان دادند که رهبران زیست محیطی باعث شکل گرفتن هویت سازمانی سبز شده و بر کارکنان تأثیر میگذارند تا سازمان را شناسایی کرده ، آن را باور کنند و دربارة آن بیاندیشند که به نوبۀ خود منجر به بهبود فعالیت های خلاقانۀ کارکنان میشود و فرصتی برای آن ها فراهم میآورد تا از نتایج خلاقیت خود 15 albert 16 wooten 17 Gomoos loogloo 18 ilso بهره مند شوند.
٣. روش پژوهش ٣,١ نمونه گیری و گردآوری داده ها داده های این پژوهش از کارکنان و مدیران هتل های توریستی گردآوری شدند تا رابطه ای که بین رهبری تحول محور سبز، هویت سازمانی سبز، تخصیص منابع و خلاقیت سبز وجود دارد، مورد بررسی قرار گیرد.
٧. نتیجه گیری در این پژوهش نقش رهبری تحول محور در بهبود خلاقیت سبز بین کارکنان هتل های توریستی مورد بررسی قرار گرفت .
transformational leadership, creativity, and organizational innovation.
The findings of this study show that green leadership has a positive impact on green organizational identity, which in turn leads to the improvement of green creativity in organizations.
It was also found that resource allocation acts as a mediator and moderator in the relationship between green organizational identity and green creativity.
Keyword Transformational leadership green, green corporate identity, green creativity, resource allocation, tourist hotels 1.