چکیده:
زمینه: دسترسی به اینترنت پدیدهای رو به گسترش است. همزمان با دسترسی روزافزون و گسترده مردم به اینترنت، جامعه شاهد نوعی وابستگی در نوجوانان است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه هوش اخلاقی، مهارتهای اجتماعی و ویژگیهای شخصیتی در نوجوانان پسر معتاد به اینترنت با افراد عادی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر علی ـ مقایسهای و جامعه پژوهش شامل تمامی نوجوانان پسر منطقه 1 شهر تهران در سال تحصیلی1395ـ 1394 بود. 200 نفر (80 نفر معتاد به اینترنت و 120 نفر افراد عادی) به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و هر چهار پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک وکیل، اعتیاد به اینترنت، مهارتهای اجتماعی نوجوانان و شخصیتی آیزنک را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که میزان مهارتهای اجتماعی و هوش اخلاقی در نوجوانان پسر معتاد به اینترنت پایینتر از افراد عادی بود و از بین ویژگیهای شخصیتی، میانگین مولفههای رنجورگرایی و روانپریش گرایی در نوجوانان پسرمعتاد به اینترنت، بالاتر از افراد عادی بود.
نتیجهگیری: در این تحقیق نتیجه کلی گرفته شد که اعتیاد به اینترنت بر هوش اخلاقی، مهارتهای اجتماعی و ویژگیهای شخصیتی نوجوانان معتاد به اینترنت نقش دارد.
خلاصه ماشینی:
از جمله پژوهشهایی که به بررسی تاثیرات نامطلوب شبکه اینترنت و بازیهای رایانهای بر ابعاد مختلف روان، اخلاق و اجتماع پرداخته-اند، میتوان به پژوهشی اشاره نمود که به روش متن پژوهی انجام شده است؛ در این پژوهش عنوان شده، گرچه استفاده از شبکه اینترنت و بازیهای رایانه ای میتواند تاثیرات سازندهای برای سلامت روان، روابط اجتماعی، مهارت های شناختی و یادگیری داشته باشد، اما شمار تاثیرات روان شناختی، اخلاقی و اجتماعی بسیار زیاد است و میتواند تاثیرات سازنده را تحت الشعاع قرار دهد.
پرداخته اند، در این پژوهش علاوه بر ویژگی های شخصیتی و مهارت های اجتماعی، متغیر هوش اخلاقی به عنوان یکی از مسائل مهم تربیتی نوجوانان، در بین نوجوانان پسر معتاد و غیرمعتاد به اینترنت مورد مطالعه قرار گرفت.
بدین ترتیب براساس پژوهش های صورت گرفته مذکور و با توجه به پیامدهای منفی اعتیاد به اینترنت برای فرد معتاد، بویژه در قشر جوان و نوجوان لازم است مسئله هوش اخلاقی، مهارت های اجتماعی و ویژگی های شخصیتی و مقایسه آن در افراد معتاد به اینترنت با افراد عادی، مورد مطالعه جدی قرارگیرد که در این پژوهش بدان پرداخته شده است.
فرضیه: بین هوش اخلاقی، مهارتهای اجتماعی و ویژگی های شخصیتی نوجوانان پسر معتاد به اینترنت با افراد عادی تفاوت وجود دارد.
علاوه براین یافته ها نشان داد، بین نوجوانان پسر معتاد به اینترنت با افراد عادی از نظر مهارت های اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد.