چکیده:
گزارش گمانشکن از آثار الاهیاتی زردشتی است که مولف آن، مردان فرخ، پسر اورمزد داد، ضمن بیان اصول دین زردشتی شبهاتی را درباره باورهای اسلامی، یهودی، مسیحی و مانوی مطرح میکند. مهمترین مسئله، از نظرگاه مردان فرخ، مسئله یکیپنداشتن منشا خیر و شر است که پیوند نزدیکی با مبحث توحید دارد. از اینرو مولف فقراتی را از منابع ادیان ابراهیمی در این باره نقل و نقد میکند. در واقع، نویسنده گزارش میکوشد اثبات کند که خیر و شر نمیتوانند از یک منشا صادر شده باشند. لذا خداوند پیش از خلقت عالم، حریفی معارض داشته که مسئول شرور عالم است. مردان فرخ دو برهان کلی برای اثبات وجود این حریف اقامه میکند: نخست اینکه، اگر برای ایزد حریفی نبود، اساسا آفرینش عملی لغو میشد؛ و دوم اینکه، از وجود نیکی و بدی در جهان میتوان به وجود دو گوهر پی برد، چراکه نمیتوان دو اثر متعارض را به جوهری واحد نسبت داد. پس به باور او، علت آفرینش یورش این حریف به جهان روشنی بوده است و فقط با این فرضیه میتوان خلقت را توجیه کرد و آن را فعلی حکیمانه دانست. در غیر این صورت باید به سه پرسش پاسخ داد: نخست، نسبت شرور با حکمت الاهی چیست؟ که در ذیل آن مبحث نبوت نیز جای میگیرد. دوم، نسبت شرور با عدل الاهی چیست؟ سوم، چگونه میتوان اوصاف متعارض به یک ایزد نسبت داد؟
خلاصه ماشینی:
مردان فرخ دو برهان کلی برای اثبات وجود این حریف اقامه میکند: نخست اینکه، اگر برای ایزد حریفی نبود، اساساً آفرینش عملی لغو میشد؛ و دوم اینکه، از وجود نیکی و بدی در جهان میتوان به وجود دو گوهر پی برد، چراکه نمیتوان دو اثر متعارض را به جوهری واحد نسبت داد.
مردان فرخ دو برهان اصلی برای اثبات وجود همیستار ذکر میکند و در سرتاسر متن بر همین دو برهان پافشاری و تأکید میکند: برهان نخست: اگر همیستار نبود، آفرینش عالم عملی لغو بود.
علت آفرینش چه بوده است؟ برای پاسخ به این پرسش مردان فرخ اصلی را مطرح میکند: «علت یک فعل از خود آن فعل برنمیخیزد» (7: 18).
با توجه به صفاتی که مردان فرخ برای ایزد ذکر میکند، میتوان گفت توصیف او از خداوند بسیار به آنچه در الاهیات ادیان ابراهیمی آمده نزدیک است، اما تفاوت اصلی در تبیین مسئلۀ شر است که در اینجا مردان فرخ شبهاتی را به باورهای موجود در این ادیان وارد میکند.
همچنین، این پرسش را مطرح میکند که: حکمت ارسال پیامبران چه بوده است؟ او میگوید: حال که خداوند خود شیطان را همراه با مردم به زمین فرستاد، ارسال رُسُل چه معنا میتواند داشته باشد؟ آیا بهتر نبود که از آغاز جلوی ورود شیطان به زمین گرفته میشد؟ همچنین، در داستانهای انبیا آمده است که به آنان بسیار جفا شده است، فراوان آزار دیدهاند.
پرسش سوم: چگونه میتوان اوصاف متضاد یا متعارض به یک ایزد نسبت داد؟ مسئلۀ دیگری که مردان فرخ مطرح میکند این است که اگر ما خیر و شر را از یک منشأ بدانیم، و خدا را علت غایی هر دو در نظر بگیریم، این گفتۀ ما با دیگر اوصاف الاهی تعارض پیدا میکند.