چکیده:
یکی از منابع اصلی نقاشی ایرانی کتب ادبی بوده و از همه انواع ادبی مانند غنایی» حماسی,ء مذهبی و... در آثار نقاشی به کار
گرفته شدهاست. از آنجا ادبیات حماسی و بهویژه شاهنامه فردوسی که به شرح دلاوری پادشاهان و قهرمانان ملی و همچنین
مردم ایران پرداخته. بیش از انواع دیگر آدبی مورد توجه بوده است و در دورههای مختلف. هنرمندان ایرانی از مضامین این کتاب
ارزشمند که یکی از ارکان اصلی ادبیات ایران را تشکیل میدهد بهره بردهاند؛ اما مواجهه هنرمندان با این اثر در هر دوره متفاوت
بوده است که این پژوهش به بررسی این مواجهه پرداخته است. موارد مورد مطالعه در این پژوهش شاهنامه بایسنقری از نگارگری
قدیم ایران و تطبیق نگارههای آن از لحاظ محتوایی و مضامین ادبی با آثاری از هنرمندان معاصر ایران میباشد. پژوهش به روش
توصیفی - تحلیلی و با رویکردی تطبیقی به انجام رسیده است و هدف اصلی آن چگونگی مواجهه نگارگری قدیم و معاصر ایران
با مضامین شاهنامه فردوسی به عنوان پایه اصلی ادبیات حماسی ایران است. پژوهش حاضر ضمن بررسی وجوه شباهت و تمایز
این مواجههء به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که علل و عوامل وجود این تفاوتها و تغییرات چیست؟ از نتایج این پژوهش
میتوان به وابستگی بیشتر نگارگری قدیم به متن» مرکزیت قرار گرفتن پادشاهان و اعمال آنهاء پرداختن به جزییات اشاره کرد.
در دوران معاصر از آنجا که طیف مخاطبین گسترده شده است. در آثار هم از وابستگی صرف به متن کاسته شده است و مخاطب
جایگاه ویژهای یافته است؛ همچنین از پرداختن به جزییات کاسته شده و موضوع اصلی را غالبا پهلوانان ملی و اعمال پهلوانی
آنها تشکیل میدهد
One of the main sources of Iranian painting is literary books and all kinds of literary works such as Lyric, Epic, Religious
etc. have been applied in paintings. Since, the epic literature and especially Ferdowsi’s Shahnameh, which
describes the valor of kings and national heroes as well as the Iranian people, has received more attention than any
other literary genre and at various times Iranian artists used the its theme, which is one of the central pillars of Iranian
literature, in their works. But artists’ encounter to this work was different in each era, and this study examines
this encounter. The cases in this study is Shahnameh Baysonqori from ancient Iranian painting and comparisons of
its designs with the works of contemporary Iranian artists in terms of content and literary themes. The research is a
descriptive-analytical one with a comparative approach and its main purpose is the way ancient and contemporary
Iranian paintings encountered the themes of Shahnameh Ferdowsi as the main basis of Iranian epic literature. The
present study, while investigating the similarities and differences between theses encounters, seeks to answer the
question of: what are the causes of these differences and changes? The results of this study revealed the greater
dependency of ancient miniatures to the text, the centrality of kings and their actions, and addressing details. In the
contemporary era, because of the variety of the audiences, the dependence on the text has been reduced and the audiences
have found a special place; also the addressing to detail has been reduced and the artists often focus on national
heroes and their bravery