چکیده:
خانه دخانچی یکی از خانههای اعیانی شیراز در دوره قاجار بوده است. از ویژگیهای بارز این خانه وجود حوضخانه است. حوضخانه فضایی با کاربری متنوع در معماری ایران است. در حوضخانه خانه دخانچی نمونههایی ک منظیر از تزیینات کاشی کاریو نقاشی روی سقف دیده میشود. بررسی این ویژگیهای تزیینی و مقایسه آ نها با سایر تزیینات موجود در این خانه موضوعاصلی مقاله پیش روست. بدین منظور شیوه اجرایی تزیینات و شناخت نقشمایهها و رن گها و ه مچنین موقعیت مکانی آ نهادر حوضخانه و خانه دخانچی شیراز مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت هاست. این پژوهش به شیوه توصیفی - تحلیلی و براساس مشاهدات میدانی و کتابخانهای انجام شده است. براساس یافتههای این تحقیق در خانه دخانچی تزیینات کاشی کاری، گچ بری، معرق و نقاشی از نظر دقت درشیوه اجرا با یکدیگرهماهنگ هستند. با وجود ای نکه نقوش کاشی کاری دیوارهای حیاط و حوضخانه شامل انواع انسانی، گیاهی، جانوری و مناظرطبیعی میشود، نقوش به کاررفته بر سق فها تنها نقوش گیاهی گل و مرغ و مناظر طبیعی اروپایی است. علت این موضوع رام یتوان در شیوه ساخت سقفهای گر هچینی آلت و لقط یافت که قاب بند یهایی کوچک برای ترسیم نقوش ساخته است. قاب هایکاشی هف ترنگ، روایتگر داستانهای مذهبی، تاریخی و نمادین است که در آ نها تلفیق اصول هنرهای تصویری شرق و غرب رامی توان دید.
The Dokhanchi House was one of the House of Lords built in the Qajar era in Shiraz. One of its outstanding features
is the existence of a pond room (Hoazkhane). In Iranian architecture, the pond room (Hoazkhane) is a space
with a variety of uses. In the Dokhanchi House’s pond room (Hoazkhane), there are some unrivaled examples of
tile decorations and paintings on the ceiling. Thus, the aim of the present study was to evaluate those decorative
features and compare them with other decorations in that house. Therefore, the executive process of decoration
and recognizing the paintings and colors as well as their locations in the pond room (Hoazkhane) and in the whole
of Dokhanchi house were analyzed. To conduct this study, a descriptive-analytical method based on field observations
and library studies was used. The findings of this study indicated that in Dokhanchi house, the tile decorations,
plastering, mosaic and paintings were coordinated with each other in terms of accomplishment accuracy.
Although the tile paintings of courtyard walls and the pond room (Hoazkhane) included variety of human, herbal,
animal and natural landscapes, the paintings used on the ceilings were only the herbal designs of flower and bird
as well as the European landscapes. The reason for this could be found in the way of making “Alat & Loghat” chinese
ceilings, which made small frames to draw paintings. The seven-color tile frames are the narrator of religious,
historical, and symbolic stories that combine the principles of East and West’s visual arts.