چکیده:
تصاویر دینی را میتوان یکی از مجاری انتقال مفاهیم اجتماعی و فرهنگی دانست؛ اما متاسفانه همیشه تفاسیر سطحی و کلیاز آن ارائه میشود؛ بر این اساس در این پژوهش سعی بر آن است که اجزا و ساختار تصویر حاملان عرش خداوند در کتاب عجایبالمخلوقات قزوینی بررسی شود. این نقوش هم در متون اسلامی به عنوان حاملان عرش خداوند و هم در متون نجومی به عنوانصورفلکی منطق هالبروج مشاهده میشوند. هدف این پژوهش کشف ارتباط بین رن گهای تصاویر در نظام نمادین نجومی و نظامنمادین موجود در ادیان است. بر این اساس پژوهشگر بر آن شد که تاثیر معتقدات نجومی در ارتباط با رنگ چهار صورت فلکیاصلی منطق هالبروج به عنوان عالم کبیر بر تصاویر دینی به عنوان یکی از عرصههای تجلی اعتقادات مردمان در ادوار مختلف بهعنوان عالم صغیر را بررسی کند. از آن جا که چنین موضوعی نیازمند مطالعات تطبیقی میان رشتهای بین حوزه نجوم و حوزه ادیانبود؛ رو شآیکونوگرافی واربورگ-پانوفسکی به عنوان روش متناسب با موضوع تحقیق انتخاب شد. نهایتا پژوهشگر به این نتیجهرسید که رنگ نقوش حاملان عرش خداوند در کتاب عجایب المخلوقات با رنگ صورتهای فلکی اصلی منطق هالبروج و عناصراربعه وابسته به آنها کاملا منطبق هستند و به کاربردن چهار رنگ سیاه، زرد، طلایی) سفید (و قرمز برای تصویر حاملان عرشخداوند در کتاب عجایب المخلوقات قزوینی گویای تاثیرات باورهای نجومی در ارتباط با چهارصورت فلکی اصلی منطق هالبروج وعناصر اربعه وابسته به آن از عالم کبیر براساس باورهای مربوط به حاملان عرش خداوند در ادیان به عنوان یکی از عرصه هایتجلی اعتقادات مردمان به عنوان عالم صغیر است.
Religious images can be considered as the transmitters of social and cultural concepts, but unfortunately they
are usually presented theough surface and general interpretatipns. Accordingly, in this research, we have tried to
investigate the components and structure of the image of the Lord’s throne carriers in the book of the Wonders.
These motifs are seen in Islamic texts as the carriers of the throne of God and in the astronomical texts as the constellation
of the region.
The aim of this study was to explore the relationship between colors of images in the symbolic system of astronomy
and religions. Accordingly, the researcher sought to investigate the effect of astronomical beliefs on the color
of the four major constellations of the region on religious imagery as one of the manifestations of people’s beliefs
in different periods of minor world.
Since there was a need for interdisciplinary comparative studies between the astronomy and the field of religions,
the iconography Varburg-Panovsky method was selected as the reaerch method of this research.
Finally, the researcher concluded that: The colors of the images of the carriers of the Throne of God in the book
of Wonders are perfectly consistent with the colors of the main constellations of the region and their associated
elements. Moreover, the use of four colors of black, yellow, gold (white) and red for the image of the carriers of
the throne of God in the Qazvin Wonders Book illustrates the effects of astronomical beliefs of the four major
constellations of the region and its associated elements of the great universe on the beliefs related to the carriers of
the God throne in religions as the manifestations of the beliefs of the people as a minor world.