چکیده:
یکی از امور ضروری در وزارت آموزشوپرورش، انتخاب افراد شایسته برای تعلیم و تربیت است. شایستهسالاری یعنی قرار دادن افراد در پستها و مسئولیتها بر اساس مهارتها و تواناییهای آنان بهگونهای که بهرهوری سازمان را افزایش بدهد به همین خاطر این مقاله به دنبال این است تا با بهرهگیری از روش کیفی و تحلیلی به نحوه انتخاب معلمان با استفاده از سخنان ارزشمند امام علی (علیهالسلام) در نهجالبلاغه برسد. در این پژوهش ابتدا ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی که در رابطه با نحوه انتخاب معلمان بود برسی شد سپس تعدادی از سخنان ارزشمند امام علی (علیهالسلام) تجزیهوتحلیل شد و این نتیجه یافت شد که معلمان بهعنوان تربیتکنندگان نسل آینده این سرزمین وظایف و نقش مهمی بر عهدهدارند و بر اساس سخنان ارزشمند و گرانبهای امام علی (ع) در نهجالبلاغه یک معلم بهعنوان اسوه و الگوی جامعه باید شایستگیهای لازم و کافی را داشته باشد تا بتواند دانش آموزان خود را برای دستیابی به حیات طیبه آماده کند. ازجمله این صلاحیتها میتوان به داشتن علم و دانش کافی در خصوص احکام دین و مباحث علمی اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
بررسی عوامل مؤثر از دیدگاه نهجالبلاغه در تعیین جایگاه معلمان و صلاحیتهای حرفهای مربیان احسان طالبی1، مصطفی مزارعی2 ، سوسن نعمت الهی3 1 دانشجوی کارشناسی، رشته علوم تربیتی، واحد دانشگاهی سلمان فارسی شیراز 2 دانشجوی کارشناسی، رشته علوم تربیتی، واحد دانشگاهی سلمان فارسی شیراز 3 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، پرسنل دانشگاه فرهنگیان فارس چکیده یکی از امور ضروری در وزارت آموزشوپرورش، انتخاب افراد شایسته برای تعلیم و تربیت است.
در این پژوهش ابتدا ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی که در رابطه با نحوه انتخاب معلمان بود برسی شد سپس تعدادی از سخنان ارزشمند امام علی (علیهالسلام) تجزیهوتحلیل شد و این نتیجه یافت شد که معلمان بهعنوان تربیتکنندگان نسل آینده این سرزمین وظایف و نقش مهمی بر عهدهدارند و بر اساس سخنان ارزشمند و گرانبهای امام علی (ع) در نهجالبلاغه یک معلم بهعنوان اسوه و الگوی جامعه باید شایستگیهای لازم و کافی را داشته باشد تا بتواند دانش آموزان خود را برای دستیابی به حیات طیبه آماده کند.
دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی است: برای تأمین، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی وزارت آموزشوپرورش، پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج علم نافع موردنیاز آموزشوپرورش، سرآمد در آموزش و شایستگیهای حرفهای و تخصصی تربیت محور، توانمند در بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی و تربیتی در انجام مأموریتها، مبتنی بر معیارهای نظام اسلامی، توانمند در زمینهسازی برای شکوفایی فطرت، استعدادها، شکلگیری هویت یکپارچه اسلامی، ایرانی، انقلابی دانشجو معلمان، برخوردار از هیئتعلمی و مدیران مؤمن، آراسته به فضائل اخلاق اسلامی، عامل به عمل صالح، تعالیجو و تحولآفرین، باورمند به جامعه عدل جهانی وابسته به وزارت آموزشوپرورش که با اهداف معین تأسیس و طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضوابط و مقررات وزارتهای آموزشوپرورش و علوم و قوانین و مقررات مربوط اداره میشود (اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، ۱۳۹۳).