چکیده:
آموزش زبانهای خارجی از مهمترین موضوعاتی است که به دلیل نیاز بشر به ارتباط با دیگر جوامع روزبهروز اهمیت بیشتری یافته است. جامعهی ایران نیز با توجه به موقعیت دینی، تجاری و ادبی خود مورد توجه بسیاری از جوامع قرار گرفته و افراد زیادی با اهداف مختلف، اقدام به فراگیری زبان فارسی میکنند. پژوهش حاضر به مقایسهی تاثیر آموزش سنتی الفبای فارسی و آموزش بر اساس اصول فونیکس [1] بر مهارت خواندن غیرفارسیزبانان میپردازد. هدف از انجام این پژوهش، یافتن شیوهی آموزشی مناسب برای آموزش الفبای زبان فارسی به غیرفارسیزبانان و تهیه و تدوین مطالب درسی بر اساس آن روش است. شرکت کنندگان در این پژوهش 8 نفر زبانآموز چینی در شرکت گروه معدنی طبس در ردهی سنی 24 تا 31 سال بودند که به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. الفبای زبان فارسی برای گروه کنترل به روش سنتی و برای گروه آزمایش بر اساس روش فونیکس آموزش داده شد. بهمنظور بررسی وجود تفاوت معنادار بین گروه کنترل و آزمایش و تحلیل آماری دادهها از نرمافزار اسپیاساس و آزمون تی- تست استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش الفبا بر اساس روش فونیکس در مقایسه با روش سنتی بر مهارت خواندن کلمات و درک مطلب به صورت معناداری موفقتر بوده است
خلاصه ماشینی:
کدام روش آموزش حروف الفبا (سنتي يا فونيکس ) بر مهارت خواندن کلمات و درک مطلب خارجيزبانان متقاضي يادگيري زبان فارسي در آزمون کتبي موفق تر عمل خواهد کرد؟ ٢.
کدام روش آموزش حروف الفبا (سنتي يا فونيکس ) بر مهارت خواندن کلمات و درک مطلب خارجيزبانان متقاضي يادگيري زبان فارسي در آزمون شفاهي موفق تر عمل خواهد کرد؟ ٣.
کدام روش آموزش حروف الفبا بر مهارت خواندن کلمات و درک مطلب خارجيزبانان متقاضي يادگيري زبان فارسي در آزمون کل موفق تر عمل خواهد کرد؟ فرضيه هاي پژوهش عبارتند از: ١.
٢. آموزش حروف الفبا بر اساس روش فونيکس در مقايسه با روش سنتي بر مهارت خواندن کلمات زبان فارسي و درک مطلب ، در آزمون شفاهي تأثير معناداري ندارد.
٢. آموزش حروف الفبا بر اساس روش فونيکس در مقايسه با روش سنتي بر مهارت خواندن کلمات زبان فارسي و درک مطلب ، در آزمون شفاهي تأثير معناداري ندارد.
٣. آموزش حروف الفبا براساس روش فونيکس در مقايسه با روش سنتي بر مهارت خواندن کلمات زبان فارسي و درک مطلب ، در آزمون کل تأثير معناداري ندارد.
آموزش حروف الفبا بر اساس روش فونيکس در مقايسه با روش سنتي بر مهارت خواندن کلمات زبان فارسي و درک مطلب ، در آزمون کتبي تأثير معناداري ندارد.
آموزش حروف الفبا بر اساس روش فونيکس در مقايسه با روش سنتي بر مهارت خواندن کلمات زبان فارسي و درک مطلب ، در آزمون کتبي تأثير معناداري ندارد.
آموزش حروف الفبا بر اساس روش فونيکس در مقايسه با روش سنتي بر مهارت خواندن کلمات زبان فارسي و درک مطلب ، در آزمون کتبي تأثير معناداري ندارد.