خلاصه ماشینی:
"2. این مغایرت چگونه است؟آیا دیندر نحوۀ موجودیت خود هیچ صبغهای ازهنر یا فلسفه ندارد؟یا به بیان دیگر آیادین به هنوان مقولهای خالص(در اینجاخالص از هنر و فلسفه)متحقق است؟ما در مجموعۀ معرفت بشری ناگزیریمتا دین را که متعلق آن وجود مطلق ایت با امکانات معرفتی خود بشناسیم و بر آنآگاه شویم.
و سینما نیز در عصر ما که ظهوریقدرتمند یافته است،برای ابقای خود درتاریخ هنر بشری ناگزیر از آن است که بهاین مفاهیم بپردازد.
هر چند کهبرخی از این فیلمها سودآوری بسیاری رابرای سرمایهگذاران و کمپانیهایتهیه کننده داشته است و نیز تاریخ سینمابه یاد میآورد که چه فیلمهایی با شکستاقتصادی روبرو شده یا اقبال به سوی آنهادر حد اقبال به فیلمهای تجارتی نبودهاست،ولی در تحول سینما به سوی کمالنقش داشته و در اندشه و بیان اهل تفکرو تأمل در عالم سینما برای همیشه باقیمانده است.
او به کاوش شخصیت فرانچسکو دستمیزند و برای راه یافتن به دلهرهها واضطرابهای درونی این قدیس از زبان 4 L نزدیکترین یاران او سخن میگوید.
ممکن است چنین صحنههایی خارج ازبازگویی خاطرات تلقی شود و ضعفیبرای فیلمساز،و نیز این امکان وجوددارد که کاوانی به عمده دچار این اشتباهشده باشد.
فرانچسکو یک زندگی مرفه را برای یافتنچه چیز رها میسازد؟عشقی که دروجود او غلیان میکند حاصل کدامدیدار است؟آیا خواندن انجیل بهزبانساده او را متحول کرد یا نگاهها و کردادیک دختر مذهبی؟یا آشفتگی،آشوبهاو جنایتهایی که بنام مسیح تمامی اروپا رادر بر گرفته بود؟ «فرانسوای»کازانتزاکیس از طریقمادرش تأثیر تعلیمات یک قدیس را درعمق وجودش حس میکند و منقلبمیشود،خواب میبیند و هشیارمیگردد.
شخصیت فرانچسکو در دوران اخیرمطمح نظر بسیاری از اندیشمندان قرارگرفته است و این بیجهت نیست."