چکیده:
هدف اساسی تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصول با ارزش مانده نقد با تاکید بر نقش حاکمیت شرکتی می باشد. در این تحقیق، مطابق با هدف مذکور، 3 فرضیه مطرح شد که و مورد تجزیه و تحقیق آماری قرار گرفتند. نمونه آماری تحقیق 17 شرکت فعال در صنعت خودروسازی پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران می باشند که داده های آنها برای یک دوره 5 ساله مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. فرضیات تحقیق از طریق مدل های رگرسیونی چندگانه بررسی شدند که مطابق با یافته ها، رقابت در بازار محصول، نقشی در نحوه واکنش بازار سرمایه به تغییرات مانده نقد نداشته است. این در حالی است که دخالت سهامداران عمده باعث شده است که رقابت در بازار محصول، واکنش بازار سرمایه به تغییرات مانده نقد را تحریک نماید. این یافته در خصوص سهامداران نهادی نیز مصداق دارد و به طور بالقوه منعکس کننده نقش نظارتی این قبیل سهامداران می باشد.
خلاصه ماشینی:
]11 [ بنابراین، هدف اساسی تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصول با ارزش مانده نقد با تاکید بر نقش حاکمیت شرکتی باشد.
متغیرهای تحقیق تعریف متغیرها ri,t –R tB: بازده غیرعادی سهام شرکت(اختلاف بین بازده سالانه سهام شرکت با بازده شاخص کل بازار سرمایه) Cash: مانده وجوه نقد و موجودی بانکها HHI: شاخص رقابت در بازار محصول(هرفیندال) می باشد که به صورت زیر محاسبه می شود.
جدول توزیع اندازه های آماری متغیرهای مدل تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافته های پژوهش - آمار استنباطی تصمیم گیری در خصوص فرضیه اول فرضیه اول: بین رقابت در بازار محصول با ارزش مانده نقد، ارتباط وجود دارد.
همچنین با توجه به اینکه ضریب اطمینان این فرضیه با سطح معناداری 0164/0 و پایین تر از سطح خطای آزمون(05/0) است که نشان می دهد بین متغیرهای مذکور، ارتباط مستقیم و معنادار به لحاظ آماری وجود دارد.
نتیجه گیری يافته هاي حاصل از آزمون فرضيه اول تحقيق نشان داد كه بین رقابت در بازار محصول با ارزش مانده نقد، ارتباط معنادار به لحاظ آماری وجود ندارد.
يافته هاي حاصل از آزمون فرضيه دوم تحقيق نشان داد كه میزان مالکیت نهادی بر ارتباط بین رقابت در بازار محصول با ارزش مانده نقد، تاثیر مثبت داشته است.
همچنین، یافته های مذکور در راستای تحقیق آلیمو(2014) می باشد و این محقق نیز، نقش حاکمیت شرکتی در ارتباط رقابت با ارزش مانده نقد را اثبات نموده است.
يافته هاي حاصل از آزمون فرضيه سوم تحقيق نشان داد كه میزان تمرکز مالکیت بر ارتباط بین رقابت در بازار محصول با ارزش مانده نقد، تاثیر مثبت داشته است.