چکیده:
هدف از این پژوهش تدوین مدل بهزیستی ذهنی براساس جو آموزشی، اجتماعی، عاطفی، فیزیکی و امنیتی مدرسه با میانجیگری خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه بود. طرح پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر مدارس دولتی دوره اول متوسطه مناطق 11، 18، 2 و 7 شهر تهران بود. نمونه آماری شامل 630 نفر بود که از این عده 209 نفر پایه هفتم، 213 نفر پایه هشتم و 208 نفر پایه نهم بودند. روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای جو مدرسه (2015)، بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو (2003) و پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدان (2010) بود. تحلیل دادهها با روش معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه مستقیم مثبت میان جو مدرسه و خود تنظیمی وجود دارد که در سطح 0/01 معنادار است (0/01>P ، 0/297= β). رابطه میان جو مدرسه و بهزیستی روانی نیز مستقیم و در سطح 0/01 معنادار و مثبت است (0/01>P ، 0/862= β) و میان جو مدرسه و بهزیستی روانی با واسطهگری خودتنظیمی رابطه غیرمستقیم و معنادار در سطح 05/0 وجود دارد. ضریب مسیر مستقیم میان خودتنظیمی و بهزیستی روانی مثبت و در سطح 01/0 معنادار است (0/01>P ، 0/098 β =) . بنابراین نتیجه میگیریم که مدرسه مهمترین مکان برای ارتقای سلامت روان نوجوانان است و باید با ایجاد جو آموزشی مثبت و پر جنب و جوش، شرایط و امکانات تنظیم هیجانات و افزایش تاب آوری دانش آموزان را فراهم کرد.
The purpose of this research was to develop a structural model for predicting subjective well-being based on educational, social, emotional, physical, and security climate of schools through mediation of emotion regulation among junior high school female students. This research had an applied, correlational design. The statistical population of the study comprised all junior high school female students in public schools in Tehran in Districts 2, 7, 11 and 18. The drawn sample (N= 630) was selected using multi-stage cluster sampling method. The instruments included the 2015 National School Climate Survey, Subjective Well-Being Scale (SWS) (Keyes & Magyar-Moe, 2003), and Affective Style Questionnaire (ASQ; Hofmann & Kashdan, 2010). Structural equation modeling was performed to analyze the data. The results showed that there was a positive direct relationship between school climate and self-regulation (p<0.01, β=0.297). In addition, a direct positive correlation was observed between school climate and subjective well-being (p<0.01, β=0.862). The results demonstrated that emotion regulation played a mediating indirect role in the link between school climate and subjective well-being. Finally, it was found that the direct path coefficient between self-regulation and subjective well-being was positive and significant (p<0.01, β=0.098). Hence, it can be concluded that schools are the most important place for boosting mental health in adolescents and a rich and positive school climate can pave the way for promoting resilience in students and regulating their emotions.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش نشان داد که رابطه مستقيم مثبت ميان جو مدرسه و خود تنظيمي وجود دارد که در سطح ٠/٠١ معنادار است (٠٠١ کليدواژگان : بهزيستي رواني، جو مدرسه ، خودتنظيمي هيجاني، دانش آموزان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاريخ دريافت : ٩٨/٢/١٩ تاريخ پذيرش : ٩٨/٥/٢٩ ١.
Osborne, Willroth, DeVylder, Mittal & Hilimire 5.
Herrera, Gloria & Castellanos 2.
Simões, Matos, Tomé, Ferreira & Chaínho 3.
پژوهش قرباني و فولادچنگ (١٣٩٤) نيز نشانگر اين بود که ارتباط مثبت و معنادار ميان ابعاد خودتنظيمي (فراشناخت ، شناخت و انگيزش ) و نيز تسلط جمعي با بهزيستي روان شناختي وجود دارد.
بنابراين هرچند در زمينۀ بهزيستي ذهني دانش آموزان و نوجوانان پژوهشهاي بسيار انجام شده و تأثير اين عامل از طريق محيط مدرسه مورد بررسي قرارگرفته است ، اما ضرورت انجام پژوهشهاي بيشتر به منظور تبيين بهزيستي ذهني از طريق جو آموزشي، اجتماعي، عاطفي، فيزيکي و امنيتي مدرسه به ويژه در ارتباط با خودتنظيمي هيجاني وجود دارد.
Seligman اهداف پژوهش هدف اصلي هدف اصلي پژوهش تبيين برازش مدل بهزيستي ذهني براساس جو آموزشي، اجتماعي، عاطفي، فيزيکي و امنيتي مدرسه با ميانجيگري خودتنظيمي هيجان در دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه است .
فرضيه هاي پژوهش فرضيه اصلي ميان جو آموزشي، اجتماعي، عاطفي، فيزيکي و امنيتي مدرسه و بهزيستي ذهني دانش آموزان با ميانجيگري خودتنظيمي هيجاني رابطه وجود دارد.
يکي ديگر از فرضيه هاي پژوهشگران اين بود که ميان خودتنظيمي هيجاني با بهزيستي ذهني دانش آموزان رابطه مستقيم وجود دارد.
1. Nyklíček, Vingerhoets & Zeelenberg 2.
The school role in lively education and students’ mental health.