چکیده:
در اقتصاد پویای جهان امروز، رویکردهای سنتی کسب و کار دیگر پاسخگوی نیازهای رشد و بقا و رقابت در بازار نیستند و کارآفرینی به مثابه یک ضرورت، پیش روی خانوادهها، نهادها و افراد قرار میگیرد و یکی از دغدغههای اساسی، ایجاد اشتغال مولد برای جوانان کشورمان است. از این رو باید با برنامهریزی، امکانات لازم برای کارآفرینی آنان فراهم شود. فضای مطلوب درون خانواده و همراهی رسانهها به ویژه تلویزیون این امکان را به جوانان میدهد تا با گسست از عادتها و باورهای ناقص خود در پی تغییر اندیشه و عملکرد خود در روند کارآفرینی باشند. با توجه به فراگیری تلویزیون پس از خانواده و نهادهای حکومتی، این رسانه میتواند در تحقق بخشیدن به این رسالت خطیر نقشی انکارناپذیر داشته باشد. این مقاله، با رویکرد کمّی به بررسی تاثیر برنامههای تلویزیونی کارآفرینی بر قصد کارآفرینانه با میانجیگری حمایت خانواده پرداخته است. دادهها با استفاده از پرسشنامه و با رویکرد خوشه ای از چهار منطقه شهر تهران و از میان 346 نفراز افراد ساکن گردآوری شده است. تحلیل دادهها با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری و با نرمافزار لیزرل انجام یافته است. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که محتوای کارآفرینی برنامه تلویزیونی از طریق نگرش فردی، حمایت خانواده، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراک شده، قصد کارآفرینانه را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین تاثیر محتوای اجتماعی برنامه تلویزیونی به طور میانجیگری شده و از طریق نگرش فردی، حمایت خانواده، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراک شده بر قصد کارآفرینانه، مورد تایید قرار گرفته است.
In today's dynamic world economy, traditional business approaches no longer meet the needs of market survival, growth and profitability, and entrepreneurship is presented to families, institutions, and individuals as a necessity. One of the main concerns is to create productive employment for young people in the country, which requires the necessary platform for entrepreneurship. The favorable environment within the family and the accompanying media, especially television, allow children to break through their defective habits and beliefs in order to change their thinking and practice in the entrepreneurial process. Given the pervasiveness of television after family and government institutions, it can have an undeniable role in fulfilling this vital mission. This paper, with a quantitative approach, examines the impact of entrepreneurship television programs on entrepreneurial intentions through the mediation of family support. Data were collected using a questionnaire with cluster approach from 4 districts of Tehran and 346 residents. Data analysis was performed using structural equation modeling approach using LISREL software. The findings of the study indicate that the entrepreneurial content of the television programs directly influences entrepreneurial intentions through individual attitudes, family support, subjective norms, and perceived behavioral control. The impact of social content on entrepreneurial intentions has also been mediated and confirmed through individual attitudes, family support, subjective norms, and perceived behavioral control.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق بيانگر آن است که محتواي کارآفريني برنامه تلويزيوني از طريق نگرش فردي، حمايت خانواده ، هنجارهاي ذهني و کنترل رفتاري ادراک شده ، قصد کارآفرينانه را به طور مستقيم تحت تأثير قرار مي دهد.
همچنين تأثير محتواي اجتماعي برنامه تلويزيوني به طور ميانجيگري شده و از طريق نگرش فردي، حمايت خانواده ، هنجارهاي ذهني و کنترل رفتاري ادراک شده بر قصد کارآفرينانه ، مورد تاييد قرار گرفته است .
اگر اين عوامل را تحت تأثير رسانه فراگير تلويزيون بدانيم (نيک نژاد، ١٣٩١) و از سويي هم ، برنامه هاي تلويزيوني را به مثابه ابزاري تأثيرگذار بر فعاليتهاي کارآفرينانه در نظر بگيريم (خواجه ئيان ، ٢٠١٣)، بنابراين انتظار ميرود که محتواي برنامه هاي تلويزيوني از طريق نگرش فردي ، حمايت خانواده ، هنجارهاي ذهني و کنترل رفتاري ادراک شده بر قصد کارآفرينانه ، مؤثر واقع شوند.
همچنين ، ساز و کار اين تأثير يعني تأثير محتواي برنامه تلويزيوني بر قصد کارآفرينانه ، از طريق نگرش فردي، حمايت خانواده ، هنجارهاي ذهني و کنترل رفتاري ادراک شده نيز در مطالعات پيشين مورد بررسي قرار نگرفته است .
جدول ٤: نتايج تحليل مدل ساختاري (رجوع شود به تصوير صفحه) بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر تلاشي بوده است براي بررسي تأثير برنامه هاي تلويزيوني کارآفريني بر قصد کارآفرينانه با ميانجيگري حمايت خانواده .
نتايج پژوهش حاضر نشان ميدهد که برنامه هاي تلويزيوني بر اساس دو گروه محتواي ذاتي آنان ، به سبب ساز و کاري مشخص (ميانجيگري به واسطۀ نگرش فردي، حمايت خانواده ، هنجارهاي ذهني و کنترل رفتاري ادراک شده )، بر قصد کارآفرينانه تأثير ميگذارند.