چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک رفتارهای فداکارانه همسر و نارسایی هیجانی با دلزدگی زناشویی معلمان متاهل مقطع تحصیلی ابتدایی شهر آمل بود. جامعه آماری این پژوهش همه معلمان مقطع ابتدایی شهر آمل بود که از میان آنها 200 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها از طریق مقیاسهای ادراک رفتارهای فداکارانه همسر هارپر و فیگرس (2008)، نارسایی هیجانی تورنتو (1994) و دلزدگی زناشویی پاینز (1996) گردآوری شدند و با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرارگرفتند. یافتههای پژوهش نشان دادند که میان متغیر ادراک رفتارهای فداکارانه همسر با دلزدگی زناشویی رابطه منفی و معنادار و میان نارسایی هیجانی با دلزدگی زناشویی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (p<0.001). همچنین، تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر ادراک رفتارهای فداکارانه همسر به شکلی منفی و نارسایی هیجانی به شکلی مثبت در پیشبینی دلزدگی زناشویی نقش دارند. همچنین، این تحلیل نشان داد که از میان متغیرهای پیشبین، نارسایی هیجانی مهمترین پیشبین کننده دلزدگی زناشویی است. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، میتوان گفت روانشناسان و مشاوران مدرسه میتوانند با بهرهگیری از آموزش مهارتهای زندگی زمینه را برای تقویت رفتارهای فداکارانه و کاهش مشکلات مربوط به نارسایی هیجانی معلمان متاهل فراهم کنند و دلزدگی زناشوییشان را کاهش دهند.
The present research was undertaken to investigate the relationship between spouses’ perception of sacrificing behavior, alexithymia, and marital burnout among primary school teachers. The statistical population of the study was comprised of all primary school teachers in Amol from among whom 200 teachers were selected through random multi-stage cluster sampling method. The instruments included Perception of Sacrifice Scale (Harper & Figuerres, 2008), Toronto Alexithymia Scale (1994), and Couple Burnout Measure (Pines, 1996). The data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression analysis. The findings indicated that spouses’ perception of sacrificing behavior was negatively associated with marital burnout, whereas alexithymia was positively correlated with marital burnout (P<0.001). Regression analysis also showed that spouses’ perception of sacrificing behavior could negatively predict marital burnout, while alexithymia positively predicted this variable. Among predictor variables, alexithymia was the most important predictor of marital burnout. Based on the findings, school psychologists and counselors can use life skills training programs to enhance sacrificing behavior and reduce problems caused by alexithymia among teachers and as a result decrease teachers’ marital burnout.
خلاصه ماشینی:
بر اساس يافته هاي پژوهش حاضر، ميتوان گفت روان شناسان و مشاوران مدرسه ميتوانند با بهره گيري از آموزش مهارتهاي زندگي زمينه را براي تقويت رفتارهاي فداکارانه و کاهش مشکلات مربوط به نارسايي هيجاني معلمان متأهل فراهم کنند و دلزدگي زناشوييشان را کاهش دهند.
Van Lange, Rusbult, Drigotas, Arriaga, Witcher & Cox دو قسمت فعال و منفعل تقسيم ميشود.
Stephenson, Delongis, Esdaile & Lehman 3.
Monk, Vennum, Ogolsky & Fincham 4.
Stanley, Whitton, Sadberry, Clements & Markman 5.
بنابراين ، هدف پژوهش حاضر پاسخگويي به اين سؤال است که آيا ميان ادراک رفتارهاي فداکارانه همسر و نارسايي هيجاني با دلزدگي زناشويي معلمان متأهل رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش حاضر، پژوهشي توصيفي و از نوع همبستگي است .
Günther, Matthes, Kersting, Egloff & Suslow 2.
Vanheule, Desmet, Meganck & Bogaerts 8.
Muller, Alpers, Reim & Sub 5.
يافته ها فرضيه اصلي پژوهش حاضر اين است که ميان ادراک رفتارهاي فداکارانه همسر و نارسايي هيجاني با دلزدگي زناشويي معلمان رابطه وجود دارد.
براي مشخص کردن رابطه چندگانه ادراک رفتارهاي فداکارانه همسر و نارسايي هيجاني با دلزدگي زناشويي از رگرسيون چندگانه استفاده شده است .
يافته هاي پژوهش نشان دادند که ميان ادراک رفتارهاي فداکارانه همسر و دلزدگي زناشويي رابطه منفي و معنادار وجود دارد.
Pogostin, Schoenbrun, Santorelli, Lundquist & Ready 2.
همچنين ، با توجه به نقش ادراک رفتارهاي فداکارانه همسر و نارسايي هيجاني در دلزدگي زناشويي پيشنهاد ميشود که سازمان آموزش وپرورش از يافته هاي اين پژوهش بهره بگيرد.