چکیده:
هدف: توضیح رفتار هزینهها، اهمیت ویژهای در مطالعات حسابداری و مالی دارد و مطالعات اخیر نشان داده است چسبندگی هزینهها، بخشی جدانشدنی از انگیزه مدیران را در کنترل و مدیریت هزینهها شامل میشود. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط نگرش کوتاهمدت مدیریت و چسبندگی هزینهها است.
روش: برای اندازهگیری نگرش کوتاهمدت مدیریت، از سه معیار اقلام تعهدی اختیاری جاری و اقلام واقعی (با دستکاری فروش و کاهش مخارج اختیاری) و همچنین از سایر متغیرهای کنترلی موثر در چسبندگی هزینه همچون تعداد کارکنان، حجم دارایی، کاهش فروش متوالی، لگاریتم طبیعی بهعلاوه بازده سهام سالانه اولیه، جریان نقد آزاد و پرداختهای ثابت مدیران استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، 95 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1384-1393 است.
نتایج: براساس نتایج پژوهش، رابطه مدیریت سود بر مبنای اقلام واقعی با کاهش مخارج اختیاری و چسبندگی هزینهها پذیرفته میشود و گفتنی است نگرش کوتاهمدت مدیران، ارتباط منفی و معناداری با چسبندگی هزینه دارد.
Objective: Cost and expense stickiness is an important issue in accounting and economics research, and the literature has shown that cost stickiness cannot be separated from managers’ motivations. This study examines the relationship between managerial short-termism and Cost Stickiness.
Method: To measure managerial short-termism were used three criteria discretionary accruals and the actual items (through manipulation of sales and a reduction in discretionary spending) and also other control variables affecting cost stickiness such as the number of the staff, the amount of assets, and sales decline continuous, natural logarithm 1 in addition to the yield of initial annual share, free cash flow, constant payment to managers. Sampling population of the present study includes 95 accepted companies at Tehran stock exchange and manufacturing parts in the time period of 2005-2014.
Results: Based on the findings the effects of earnings management based on actual items through reduction in discretionary spending on cost Stickiness is confirmed and can say managerial short-termism has a negative and meaningful relationship with cost stickiness.