چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کیفیت زندگی زنان معتاد ترک کرده انجام شد. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون، با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش زنان و دختران معتاد ترک کرده در کمپ بانوان تهران بودند. با روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر از بین افراد مستقر در کمپ با توجه به معیارهای ورود و خروج انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) به صورت تصادفی گمارش شدند. گروه آزمایش تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند. مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی به صورت پیشآزمون و پسآزمون در هر دو گروه اجرا شد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد آموزش مهارتهای زندگی در ارتقا نمرات در خرده مقیاسهای سلامت جسمانی، سلامت روان، روابط اجتماعی، سلامت محیط موثر بوده است. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی به خصوص مهارتهای مدیریت هیجان، مدیریت استرس، حل مسئله، و ارتباط موثر میتواند باعث ارتقاء سطح کیفیت زندگی شود و گام موثری در بازتوانی و عدم عود مجدد معتادان ترک کرده باشد.
خلاصه ماشینی:
یادگیری و انجام مهارت های لازم برای زندگی موفق شـامل مهارت هایی چون حل مسـئله ، ارتباط اجتماعی و مدیریت اسـترس و هیجانات منفی به بروز رفتـار ســـازگـاراـنه و مثبـت کـه افراد را قـادر میســـازد تـا ـبه طور مؤثر ـبا نیـازهـا و چـالش هـای روزمره برخورد نمایند و رضــایت و شــادی بیشــتری را در زندگی خود تجربه کنند منجر میشــود (ولاســکو٧ و همکاران ، ٢٠١٧).
بـه طور مثـال در پژوهش محمودی، زهراکـار و شـــعبـانی (١٣٩٢)، بر روی دانشـجویان مشـخص شـد که آموزش مهارت های زندگی بر ابعاد مختلف سـلامت روانی و سـلامت جسـمانی تأثیر قابل توجهی داشـته اسـت .
Flook, Goldberg, Pinger, & Kohlenberg Davidson 3.
Weichold, Tomasik, Silbereisen, & Spaeth خود کنترلی (پیســک و همکاران ١، ٢٠١٦)، مهارت های مقابله و توانایی حل مســئله (ســور، اســـتراگ -اپـل ، دیویز و کیکیتی ٢، ٢٠١٧)، امیـد بـه زنـدگی (بوتوین و گریفین ، ٢٠١٥)، افزایش مهـارت هـای ارتبـاطی (تنـاب ، ســـوزوکـامو، تی ســـوجی و ایزومی ٢٠١٢،٣)، تنظیم هیجان و مدیریت خشــم (نیکلز، ماهادو، بریانت و بوتوین ٤، ٢٠٠٨) همراه اســت و روشــن است که هر یک از این ساز وکارها با رفع موانع و ضعف های شخصیتی، هیجانی و رفتاری در یک فرد معتاد، وی را در رشـد فردی، کاهش وابـستگی به مواد، بهبود روابط بین فردی، سلامت جسمی و روانی و در نهایت کیفیت زندگی بهتر یاری میرسانند.
Tanabe, Suzukamo, Tsuji, & Izumi 2.
Scheurer, Choudhry, Swanton, Pentti, & Vahtera Matlin, & Shrank 2.