چکیده:
پژوهش حاضر با هدف کاوش زمینههای فرهنگی توسعه رهبری توزیع شده در مدارس ابتدایی شهر تهران به شناسایی چالشها و مشکلات فرهنگی مدارس ابتدایی شهر تهران پرداخته است. در این پژوهش روش کیفی با رویکرد نظریه برخاسته از دادهها بهکارگرفته شده است. جامعه مورد مطالعه همه کارکنان مدارس ابتدایی شهر تهران بود که به روش نمونهگیری هدفمند و راهبرد نظری، 16 معلم، 8 معاون و 8 مدیر از مناطق 2، 6 و 11 انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختارمند بود. دادهها به روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. در مرحله کدگذاری محوری 19 مقوله اصلی استخراج و مدل زمینههای فرهنگی مدارس ابتدایی شهر تهران طراحی شد. این مقولهها درک، معنا و تفسیر کارکنان مدارس ابتدایی شهر تهران را از زمینههای فرهنگی نشان میدهند. سپس، در مرحله کدگذاری گزینشی مقوله هسته ای (کانونی) که انتزاعشده تمام مقولههای اصلی بود، تحت عنوان حاکمیت فضای فردگرایانه استخراج و نظریه یکپارچه تدوین شده به صورت روایتی ارائه شد. در پایان با توجه به تحلیل زمینههای فرهنگی شرایط پیادهسازی رهبری توزیع شده در مدارس ابتدایی مورد بررسی قرارگرفت.
خلاصه ماشینی:
Mei, Iannacchione, Stohr, Hemmens, Hudson & Collins 18.
(2012 با توجه به مطالب اشاره شده ، مسئله و دغدغۀ پژوهش حاضر اين است که با وجود مزيتها و قابليتهاي رهبري توزيع شده و بهره برداري هدفمند و برنامه ريزي شده ٨ (ماسکال ، ليث وود، استراوس و سَکس ٩، ٢٠٠٨) از آن در مديريت سيستمهاي آموزشگاهي پيشرفتۀ جهان و با توجه به اينکه در مدارس ايران تجربه نشده و لازم است به جنبه هاي بومي توسعه و کاربرد آن توجه شود و شواهدي در اين زمينه در دست نيست ، چگونه ميتوان آن را در مدارس دورة ابتدايي که تحت تأثير نظام مديريتي بوروکراتيک (بلاغت ، نقيب زاده ، قائدي و محمدنيا، ١٣٩٢؛ شيربگي، فاتحي و بلندهمتان ، ١٣٩٥) و متمرکز اداري (نادي و گل پرور، ١٣٨٧؛ فاني، ١٣٨٥، به نقل از نويدادهم ، ١٣٩١؛ بلاغت و همکاران ، ١٣٩٢؛ وليقلي زاده و خيري، ١٣٩٥) است ، اجرا و پياده کرد تا بتوان از ظرفيت و قابليتهاي آن در راستاي بهبود و اصلاح مدارس بهره مند شد.
از اين رو پژوهش حاضر با روش کيفي و رويکرد نظريۀ برخاسته از داده ها به شناسايي زمينه هاي فرهنگي توسعۀ رهبري توزيع شده در مدارس ابتدايي شهر تهران پرداخته است .
با اين شرايط ، سؤال پژوهش حاضر عبارت است از: زمينه هاي فرهنگي توسعۀ رهبري توزيع شده در مدارس ابتدايي شهر تهران چگونه است و چه چالشها و مشکلاتي دارد؟ چارچوب مفهومي پژوهش فرهنگ سازماني: در ميان سطوح بسيار مهم سازماني، سابقۀ فرهنگ سازماني قرار دارد.