چکیده:
هدف از انجام این تحقیق شناخت رابطه کیفیت زندگی کاری معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با
توجه به نقش میانجی رضایت شغلی معلمان در مدارس دخترانه منطقه ٤ تهران است که در سال ١٣٩٨
انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از منظر روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه
آماری تحقیق را معلمان و دانش آموزان مدارس دولتی منطقه ٤ تهران به خود اختصاص می دهند که
پرسشنامه بین ٩٠ معلم و ٣٣٠ دانش آموز دختر پایه نهم دوره اول متوسطه به روش نمونه در دسترس توزیع
شده است. برای سنجش متغیر کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی پرسشنامه بین معلمان و برای سنجش پیشرفت تحصیلی، پرسشنامه بین دانش آموزان توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس و برای تحلیل آمار استنباطی و بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق در فرضیه ها از نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان می دهد بین کیفیت زندگی کاری معلمان با رضایت شغلی آن ها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین رضایت شغلی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر افزایش میزان رضایت شغلی معلمان می تواند زمینه ساز وقت گذاری بیشتر آن ها برای دانش آموزان بوده و این مهم باعث ارتقاء سطح علمی دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنها می باشد. متناسب با نتایج بدست آمده پیشنهادهای کاربردی جهت ارائه به آموزش و پرورش منطقه ٤ در پایان تحقیق آمده است.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه کيفيت زندگي کاري معلمان با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان منطقه ٤ تهران با نقش ميانجي رضايت شغلي سيد وحيد فاطميان .
ir چکيده هدف از انجام اين تحقيق شناخت رابطه کيفيت زندگي کاري معلمان با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با توجه به نقش ميانجي رضايت شغلي معلمان در مدارس دخترانه منطقه ٤ تهران است که در سال ١٣٩٨ انجام شده است .
نتايج آزمون فرضيه هاي تحقيق نشان مي دهد بين کيفيت زندگي کاري معلمان با رضايت شغلي آن ها رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
به عبارت ديگر افزايش ميزان رضايت شغلي معلمان مي تواند زمينه ساز وقت گذاري بيشتر آن ها براي دانش آموزان بوده و اين مهم باعث ارتقاء سطح علمي دانش آموزان و پيشرفت تحصيلي آن ها ميباشد.
اما در مورد معناي اين اصطلاح توافق کمي وجود دارد، در عين حال ميتوان گفت حداقل دو استفاده شايع از آن وجود دارد: اول اينکه کيفيت زندگي کاري اشاره به مجموعه اي از نتايج براي کارکنان نظير رضايتمندي شغلي، فرصت هاي رشد، مسائل روانشناختي، امنيت شغلي، روابط انساني کارفرما، کارکنان و ميزان پايين بودن حوادث دارد.
در اين تحقيق به بررسي تأثير کيفيت زندگي کاري معلمان بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با توجه به نقش ميانجي رضايت شغلي (مورد مطالعه : مدارس دخترانه منطقه ٤ تهران ) مي پردازيم .
فرضيه دوم بين رضايت شغلي معلمان با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه مثبت وجود دارد.
فرضيه اصلي بين کيفيت زندگي کاري معلمان با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه مثبت وجود دارد.
آزمون تحليل مسير جهت ايجاد معادله رگرسيوني و ارزيابي رابطه مثبت بين کيفيت زندگي کاري معلمان با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان وجود دارد.