چکیده:
حیاتیترین و موثرترین دورهی یادگیری، دورهی ابتدایی است، چرا که این دوره را دورهی کاشت نامیدهاند و در واقع بذر تقوا، تعهد، خلاقیت، نوآوری، مسئولیتپذیری، خودشکوفایی و... در این دوره نهادینه میشود. به بیان دیگر بدون تردید کاربست سبک موثر یادگیری در این دوره منجر به تعمیق و بست یادگیری در فراگیران میشود. نگاهی گذرا به کشورهای پیشرفتهی جهان بیانگر این مطلب است که در دورهی ابتدایی از سبکهای منحصر به فردی استفاده میکنند. یکی از این سبکها، سبکهای یادگیری کـلب است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سبکهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورهی دوم ابتدایی با پیشفرض تعدیل کنندههای جنسیت و پایه، در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو کرج انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر دادهها کمّی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه همبستگی میباشد. جامعهی آماری را در این پژوهش، کلیهی دانشآموزان دوره ابتدایی (سه ساله دوم) آموزش و پرورش ناحیه دو کرج، به تعداد 19,891 نفر تشکیل میدهد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کورکان محاسبه گردید و بر اساس روش تصادفی خوشهای و طبقهای، نمونهای شامل 388 نفر دانشآموز (205 نفر پسر و183 نفر دختر)، جهت اجرای تحقیق انتخاب شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامهی سبکهای یادگیری (کـلب) و نتایج آزمون هماهنگ پیشرفت تحصیلی استفاده شد. دادهها با روشهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی رابطهای وجود ندارد. این یافتهها نشان میدهد که بیشتر دانشآموزان از بین چهار روش یادگیری، روشهای آزمایشگری فعال و مشاهدی تاملی را ترجیح دادهاند. همچنین آزمودنیها از چهار سبک یادگیری، به سبکهای جذب کننده و واگرا گرایش بیشتری نشان دادهاند.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطهی سبکهای یادگیری دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی آنها، با پیشفرض تعدیل کنندههای جنسیت و پایه، در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو کرج دکتر محمود ابوالقاسمی- موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی،کرج،ایران ذوالفقار رضائی رفیع- کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی،کرج،ایران معصومه رضائی منش _ کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی،دانشگاه ازاداسلامی واحدکرج-ایران چکیده حیاتیترین و مؤثرترین دورهی یادگیری، دورهی ابتدایی است، چرا که این دوره را دورهی کاشت نامیدهاند و در واقع بذر تقوا، تعهد، خلاقیت، نوآوری، مسئولیتپذیری، خودشکوفایی و ...
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سبکهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورهی دوم ابتدایی با پیشفرض تعدیل کنندههای جنسیت و پایه، در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو کرج انجام شد.
بر همین اساس موضوع پژوهش حاضر « بررسی تأثیر سبکهای یادگیری دانشآموزان دورهی سه سالهی دوم ابتدایی، بر پیشرفت تحصیلی آنان بادرنظرگرفتن متغیرهای تعدیل کننده در آموزش و پرورش ناحیه دو کرج » می باشد که این متغیرها موردمطالعه وبررسی قرارخواهندگرفت تا ارتباط ومعنی داری یاعدم معنی داری متغیرها مشخص شودوراهکارهای لازم ارائه گردد.
اهداف پژوهش هدف کلی : بررسی تأثیر سبکهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورهی دوم سه سالهی با پیشفرض تعدیل کنندههای جنسیت و پایه، در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو کرج.
فرضیه های پژوهش فرضیه اول : روش یادگیری آزمایشگری فعال بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورهی دوم سه سالهی ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو کرج تأثیر مستقیم دارد.