چکیده:
هدف از این پژوهش، شناسایی و ارزیابی چالشهای فرآیند ادغام و تملیک و استراتژیهای موثر در پیاده سازی این فرآیند در شرکتهای داخلی است. محیط پژوهش حاضر، مدیران و کارشناسان مالی موسسات و شرکتهای ادغام شده در ایران می باشند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، بنیادی و از لحاظ نوع، توصیفی – اکتشافی می باشد. جهت تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه ها از تکنیک تجزیه و تحلیل تم استفاده شده است. با توجه به نتایج حاصل از تکنیک تجزیه و تحلیل تم، موانع فرآیند ادغام و تملیک، شامل چالشهای مدیریتی، فرهنگی، سازمانی، استراتژیک و حقوقی و قانونی می باشند. استراتژیهای پیاده سازی ادغام و تملیک نیز در سه مرحله راهبردهای قبل از ادغام و تملیک، راهبردهای حین ادغام و تملیک و راهبردهای پس از ادغام و تملیک شناسایی شدهاند. همچنین، پیامدها و نتایج پیاده سازی استراتژی ها و راهبردهای ادغام و تملیک در شرکتها، شامل مواردی از قبیل کارآمدی مالی، کارآمدی استراتژیک، تسهیل فرآیند معاملاتی و کارآمدی سازمانی می باشند. علاوه بر شناسایی چالشها و استراتژیهای موثر بر ادغام و تملیک شرکت ها، به ارزیابی کمی مدل ها و عوامل شناسایی شده نیز پرداخته شده است که بر اساس نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار لیزرل، ابعاد و مقولههای شناسایی شده، قابلیت سنجش و اندازهگیری موانع و استراتژیهای موثر بر ادغام و تملیک شرکتها را دارند
The purpose of this study is to identify and assess the challenges of the merger and acquisition process and effective strategies for implementing this process in domestic companies. The present study environment is the directors and financial experts of the companies and companies integrated in Iran. The present research is objective, fundamental and in terms of type, descriptive-exploratory. To analyze the qualitative data obtained from the interviews, the theme analysis technique was used. According to the results of the theme analysis technique, the barriers of the merger and acquisition process include managerial, cultural, organizational, strategic, legal, and legal challenges. The strategies for implementing mergers and acquisitions are identified in three phases of pre-merger strategies, strategies for mergers and acquisitions, and strategies after mergers and acquisitions. Also, the implications and outcomes of implementing strategies and strategies for mergers and acquisitions in companies include such things as financial efficiency, strategic efficiency, trade facilitation and organizational efficiency. In addition to identifying the challenges and strategies that affect the mergers and acquisitions of companies, a quantitative evaluation of the identified models and factors is also considered. Based on the results of confirmatory factor analysis and structural equation modeling through the LISREL software, the dimensions And identified categories are able to measure and measure the barriers and strategies that affect mergers and acquisitions of companies.
خلاصه ماشینی:
در رابطه با شکست ادغام ها، پژوهش هاي مختلفي به انجام رسيده است که در آن به ضعف هاي ناشي از ادغام و تمليک ها اشاره شده است : (وانسي ٧، ٢٠١١) -غفلت از چالش هاي بالقوه هماهنگي (٦٧ درصد) - برآورد بيش ازحد هم افزايي (٦٦ درصد) - ضعف در برجسته نمود موضوعات کليدي ادغام و تمليک (٥٠ درصد) -بزک کردن شرکت هدف براي فروش (٥٠ درصد) 1 Agliardi, Amel-Zadeh and Koussisd 2 Liland 3 Holger, Nocke and Schutz 4 Abhijit and Raat 5 Go and Reed 6 Integration 7 Vancea - تطابق استراتژيک ناکافي (٤٥ درصد) - تغيير شرايط بازار (٤١ درصد) -شک و ترديد تحت فشار تمايل (٣٦ درصد) -گرفتار شدن در پيشنهادات قيمت (٣٤ درصد) -عدم تمرکز بر کسب وکار اصلي (٢٨ درصد) عوامل محيطي مؤثر بر ادغام و تمليک ليبيدو و همکاران به بررسي تفاوت عوامل محيطي در ادغام و تمليک در اقتصادهاي توسعه يافته با اقتصادهاي نوظهور و درحال توسعه پرداختند و به اين نتيجه رسيدند که عوامل محيطي ذيل انگيزه هاي اصلي ادغام و تمليک در اقتصادهاي نوظهور و درحال توسعه مي باشند: (سرژري، پنگ ، ژي و استيون ١، ٢٠١٥) - قدرت بازار (نفوذ در بازار) -عايدات حاصل از هم افزايي - تأخير در ضرر و زيان -عقب بودن شرکت هاي جديدالورود از رقابت -تنوع سازي -فرهنگ و غرور ملي -جبران خدمات هيئت مديره -هزينه هاي مبادلات -ويژگيهاي شرکت -اصول و مقررات حقوقي همچنين به اين نتيجه رسيدند که عوامل محيطي ذيل در عملکرد ادغام و تمليک مؤثر ميباشند: (لبيديو و همکاران ، ٢٠١٥).