چکیده:
مسئولیت اجتماعی شرکتها به روابط بین شرکتها و جامعه مربوط میشود و به طور مشخص این مفهوم به بررسی تاثیرات فعالیت شرکتها روی افراد و جامعه میپردازد. جدا از مفهوم مسئولیت اجتماعی، بسیاری نیز در انگیزهی شرکتها در برنامهها و فعالیتهای مسئولیت پذیری اجتماعی آنان، تردید دارند. برخی دیگر، بر این باورند که انگیزههای شرکتها از فعالیت های مسئولیتپذیری اجتماعی ممکن است سیاسی باشد و بدین طریق میخواهند با برخی از مقامات سیاسی و محلی لابی کنند تا امتیازاتی در راستای اهداف اقتصادی کسب نمایند. در راستای تحقق هدفهای پژوهش، 166 شرکت طی بازهی زمانی 1395-1389 با استفاده از روش حذفی سیستماتیک انتخاب و فرضیههای پژوهش با استفاده از رگرسیون خطی آزمون شده است. در این پژوهش برای اولین بار از شیوهی نوین ارزیابی ابعاد اقتصادی، اخلاقی و قانونی مسئولیتپذیری اجتماعی استفاده گردیده است و برای کمیکردن هر بعد از مسئولیتپذیری(بعد قانونی، اقتصادی، اخلاقی) چند متغیر درنظر گرفتهشده و از شاخص ترکیبی جیو و همکاران برای ترکیب متغیرها استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از وجود عدم رابطه بین تمرکز مالکیت با ابعاد اقتصادی و اخلاقی و همچنین عدم رابطه بین استقلال اعضای هئیتمدیره با ابعاد قانونی و اقتصادی مسئولیتپذیری اجتماعی میباشد، در حالی که نتایج نشاندهنده رابطهی مثبت معناداری بین استقلال اعضای هئیتمدیره با بعد اخلاقی و تمرکز مالکیت با بعد قانونی مسئولیتپذیری اجتماعی میباشد.
The corporate social responsibility relates to the relationship between companies and society, and specifically this concept examines the impact of corporate activities on individuals and society. Apart from the concept of social responsibility, many also question the motivations of companies in their social responsibility programs and activities. Others believe that corporate incentives for social responsibility activities may be political, and in this way they will have to lobby with some local and regional authorities to gain concessions in pursuit of economic goals. In this research, for the first time, a new method of assessing the economic, moral and legal dimensions of social responsibility has been used. For the purpose of quantifying each responsibility (legal, economic,and ethical dimension).In order to achieve the research objectives, 166 companies were selected during the period of 1395-1389 using systematic knockout method and the research hypotheses were tested using linear regression. In this research, for the first time, a new method of assessing the economic, moral and legal dimensions of social responsibility has been used. For the purpose of quantifying each responsibility (legal, economic, and ethical dimension),several variables are considered and a combination of index Geo et al for combination of variables.The results of the research indicate that there is no relationship between ownership concentration with economic and ethical dimensions and as well as the relation between the independence of board members with legal and economic dimensions of social responsibility. while the results show a significant positive relationship between the independence of the members of the board With the ethical dimension and ownership concentration with the legal dimension of social responsibility.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش به بررسي رابطه برخي از مکانيزم هاي حاکميت شرکتي (استقلال اعضاي هيئت مديره و تمرکز مـالکيت ) ب رـ ابعاد مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت هـاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ميپردازد.
ترکيب هيئت مديره به عنوان نسبت اعضاي غيرموظف هيئت مديره به کل تعداد اعضاي هيئت مديره 1 Christie and Zimmerman 2 Peasnell, Pope and Young 3 Gonzalez and Garcıa 4 Kang, Leung, Morris and Gray 5 Fama and Jensen نگريسته ميشود.
1 Dhaliwal and Wang 2 Liu, Shi, Wilson and Wu 3 Gloria and Mantovani سانگبين ، سوجين و سوکي ١ (٢٠١٧) در پژوهشي تحت عنوان افشاي مسئوليت اجتماعي و ريسک سيستماتيک شرکت هاي رستوراني با نقش تعديلي تنوع جغرافيايي به اين نتيجه رسيدند که تنوع جغرافيايي به عنوان نقش تعديل کننده بر رابطه بين افشاي مسئوليت اجتماعي و ريسک سيستماتيک تأثير مثبت معنيداري دارد.
عملکرد مالي مناسب باعث افزايش سود مي - شود و ميزان اعتماد سرمايه گذار به شرکت را افزايش ميدهد، علاوه بر اين ، سرمايه گذار به 1 Sungbeen, Sujin and Seoki 2 Shah and Ullah 3 Serafeim and Ioannis 4 Kim, Haidan and Siqi 5 Vidiananda 0 داشتن سهم در شرکت تمايل بيشتري خواهد داشت .
1 Rahman Khan and Mottakin 2 Oh, Chang and Martynov 3 Jin and Drozdenko 4 Chih, Shen and Kang پاگانو و ولپين ١ (٢٠٠٥) بيان ميکنند که مديران شرکت ها ممکن است از فعاليت هاي مربوط به مسئوليت پذيري اجتماعي، به عنوان ابزاري جهت جلوگيري از قبضه ي مالکيت به وسيله بازار سرمايه ، استفاده نموده و از اين طريق موجبات رضايت سهام داران را فراهم نمايند.