چکیده:
ارتباط میان قوانین طبیعت و ویژگیهای انواع طبیعی، مسالهای مهم و البته اختلافبرانگیزاست. طرفداران وجود این ارتباط به دودسته تقسیم میشوند، آنهایی کهاین ارتباط را ارتباطی ضعیف دانسته و قوانین طبیعت را قوانینی امکانی میدانند و کسانی کهباور دارند قوانین، برآمده از ویژگیهای انواع طبیعیاند. ذاتیگرایان از دسته دوماند که براساس ادعایشان، قوانین طبیعت را، قوانینی ضروری میدانند. ارجاع به تاریخ علم، برای یافتن این نسبت میان قوانین و انواع طبیعی از روشهای رایج ذاتیگرایان است که در این نوشتار نیز با تبیین قانون میزان که در میان کیمیاگران اسلامی از جمله جابربن حیان، از قوانین اصلی حاکم بر فرآیندهای کیمیایی و تبدل اجسام و اجساد به هم است، نسبت آن را با قوانین ذاتیگرا بررسی میکنیم.
The connection between low of nature and natural things is an important problem in metaphysics of science. There are two groups that defense this connection. The first who believe that low are contingent, suppose this connection is week. The last think law is grand in properties of natural kind. Essentialist as an example of last group, in any view, claim that natural laws, metaphysically, are necessity. Backing to history of science as a usual method, essentialist find out the relation between kinds and law. In this Issue, by explaining the alchemical Mizan law, we study the relation between essentialism and mizan.
خلاصه ماشینی:
ارجـاع بـه تـاریخ علـم ، برای یافتن این نسبت میان قوانین و انواع طبیعی از روش های رایج ذاتی گرایان است کـه در ایـن نوشـتار نیـز بـا تبیـین قـانون میـزان کـه در میـان کیمیـاگران اسـلامی از جملـه جابربن حیان ، از قوانین اصلی حاکم بـر فرآینـدهای کیمیـایی و تبـدل اجسـام و اجسـاد به هم است ، نسبت آن را با قوانین ذاتی گرا بررسی می کنیم .
اگر این هویات ریاضی وجود مستقل نداشته و کاملاً وابسته به طبایع و اجسادفلزی باشند، درآن صورت قاعدۀ عُظمی صِرفاً ابزار است کـه جـابر هـم بـه ایـن وابستگی اشاره دارد: ...
از طرفی DEدر شرایطی کـه موضوع آن ، یک گرایش خاص ، چه قوه علی چه استعداد چه میل ، باشد بـه ایـن صـورت درمی آید: (DEp) (Px D(S,M)x) این گزاره بیان می کند که در همه جهان های ممکن ، هر شیئ که دارای یک ویژگـی بـا ذات گرایشی خاصی مانند P باشد در پاسخ به شرایط S ، گـرایش دارد تـا رفتـار M را از خود نشان دهد.
به بیان دیگر، پرسش از این مساله ، که آیا بر اساس مفهوم گرایشی بودن ویژگی تبدیل یک فلزبه فلز دیگر کـه در اجسـاد وجـود دارد، مـی تـوان آن را تعمـیم داد یـا نـه ، مشخص می کند که میزان قـانونی ذاتـی گراسـت یـا اینکـه ، فقـط ، مشـابهتی میـان مفهـوم گرایش داشتن در ذاتی گرایی معاصر با گرایش داشـتن در میـزان جـابر، مطـرح اسـت ؟ در ذاتی گرایی ، گرایش ها مفاهیمی پایه اند که قوانین بر آنها مبتنی هستند.