چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش واسطهگری اشتیاق تحصیلی در رابطه بین جهت گیری هدف و خود کار آمدی تحصیلی بوده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش اموزان پایه هفتم ابتدایی شهر مرودشت بودهاند. برای تعیین حجم نمونه بر اساس روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای 150 دانش آموز انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل 3 پرسشنامه خود کارآمدی تحصیلی جینگ و مورگان، جهت گیری هدف بوفارد و همکاران، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فریدل و پاریس که روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر حاکی از آن بود که: بین جهت گیری معطوف به تسلط (یادگیری) و جهت گیری معطوف به عملکرد گرایشی با اشتیاق تحصیلی رابطه مستقیم معنادار و بین جهت گیری معطوف به عملکرد پرهیزی با اشتیاق تحصیلی رابطه معنا دار وجود دارد. جهت گیری هدف معطوف به یادگیری قادر به پیشبینی اشتیاق تحصیلی آنها میباشد. اشتیاق تحصیلی با خود کار آمدی تحصیلی رابطه مستقیم معنا دار دارد. اشتیاق تحصیلی در رابطه بین متغیرهای جهت گیری هدف و خود کار آمدی تحصیلی نقش واسطهای معناداری ایفا میکند.
The purpose of this study was to determine the role of interpersonal learning aspirations in the relationship between goal orientation and academic self-efficacy. The research method is applied in terms of purpose and in terms of nature and method of descriptive and correlation. The statistical population of this study included students of the 7th elementary school of Marvdasht city. To determine the sample size, 150 students were selected based on multistage cluster random sampling. The data gathering tool in this study included three Jing and Morgan academic self-efficacy questionnaires, a goal orientation of Buffard et al., A Friedel and Paris enthusiasm questionnaire, which confirmed the validity and reliability of the tool. The results of Pearson correlation coefficient and path analysis indicated that: between orientation towards learning (learning) and orientation toward performance with academic eagerness, there was a significant direct relationship between the orientation towards non-performance and academic eagerness. . The goal orientation towards learning and avoiding students is able to predict their academic eagerness. Academic achievement has a direct, meaningful relationship with academic achievement. Educational etiquette plays a mediator role in the relationship between goal orientation and academic self-efficacy variables
خلاصه ماشینی:
براین اساس، طبق دیدگاه برخی از محققان، خودکارآمدی تحصیلی بیانگر اطمینان فرد به توانایی خود را اندازه گیری می کنند) ٢٠٠٨,Zimerman( متغییر دیگر در این مقاله جهت گیری هدف است یکی از عوامل اساسی و قابل توجه در تدوین برنامههای تربیتی، تعیین و مشخص کردن هدفهایی است که فعالیتهای آموزش و پرورش به منظور دستیابی به آنها انتخاب و ترتیب داده می شود.
سازه اشتیاق تحصیلی در مدرسه به رفتارهای که به یادگیری و پیشرفت مربوط است اطلق میشود، این مفهوم به کیفت تلشی اشاره دارد که دانش اموزان صرف فعالیتهای هدفمند آموزشی میکنند تا به صورت مستقیم در دستیابی به نتایج مطلوب نقش داشته باشند )٢٠٠٩,Hejazi( اشتیاق چیزی بیش از یک وضعیت هیجانی گذرا و خاص می باشد و یک حالت پایای سرایت کننده و هیجانی شناختی اشاره دارد که روی یک موضوع، واقعه یا رفتار متمرکز می شود اشتیاق از سه مولفه تشکیل شده است : اشتیاق رفتاری که به فعالیت های یادگیری ،دقت و توجه ،برخورد های مثبت و حضور در محل تحصیل اشاره دارد اشتیاق عاطفی مرتبط با نگرش های اثر بخش در جهت تشخیص احساس تعلق به محل تحصیل است و اشتیاق شناخت به انعطاف پذیری در حل مساله ،ترجیح برای کار سخت ،مقابله مثبت در برابر شکست و به رویکرد خود تنظیمی یادگیری و استفاده از راهبردهای فراشناخت دللت دارد )٢٠١٥,Abassi(.
The role of mediator of educational involvement in the relationship between avoidance-performance goals and academic achievement in female students in human sciences, Journal of Educational and Psychological Research, Vol. 4, No. 1, pp.
A Study of the Relationship between Academic Passion and Self-Efficacy among Students at Mohaghegh Ardabili University, International Conference on Research Findings in Psychology and Educational Sciences Caprara, G.