چکیده:
به لحاظ نظری، نمایش مهارت، رفتار را از طریق فرایندهایی همچون تقلید و تکرار حرکت تغییر میدهد. برای اینکه یادگیری اتفاق بیفتد، به فرایندی به نام آموزش نیاز است و آموزش میتواند توسط مربی از طریق دستورالعملهای کلامی یا غیرکلامی برای یادگیرنده بهوقوع بپیوندد. یکی از انواع آموزش غیرکلامی نمایش الگوست که در این روش فرد از طریق مشاهده یاد میگیرد. در این سبک آموزش، هدف استفاده از نمایش الگو بهعنوان وسیلهای برای انتقال اطلاعات است. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سه روش تمرین تقلیدی فوری، دورهای و ترکیبی بر عملکرد فرم جونوکاتا بود. ازاینرو 45 دختر 12-9 سالۀ شهر تهران بهصورت داوطلبانه در پژوهش حاضر شرکت داشتند و برحسب نوع مداخلة موردنظر به سه گروه 15 نفره تقسیم شدند. گروه تمرین تقلیدی فوری، دورهای و ترکیبی هر یک دارای برنامۀ تمرینی تقلیدی ویژه با تکرارهای معینی بودند که بهمنظور کمّی کردن دادهها از مقیاس دهارزشی کاتا استفاده شد. با برآورده شدن فرض توزیع دادهها و همگنی واریانسها، نتیجة تحلیل واریانس با اندازههای تکراری نشان داد هر سه روش تمرین مشاهدهای به بهبود عملکرد کمک کردهاند و در آزمون یادداری و انتقال نیز این پیشرفت پایدار ماند (05/ 0 >P ). همچنین نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره، برتری گروه تمرین تقلیدی فوری نسبت به دورهای (0005/ 0 =P ) و ترکیبی (0005/ 0 =P ) را نشان داد. همچنین گروه تقلیدی ترکیبی در مقایسه با گروه تقلیدی دورهای امتیازات بهتری را کسب کردند (0005/ 0=P ) و این تفاوت در آزمون یادداری و انتقال نیز پایدار بود.
Theoretically, skill presentation will change behavior through processes such as imitation and motor repetition. If we want learning to happen, we need a process called training. Training can be delivered by the instructor through verbal and non–verbal instructions to the learner. One type of non–verbal instruction is pattern representation in which learner can learn through observation. The purpose of this model is to use the pattern representation as a means of transmitting information. Thus, the aim of this study was to evaluate the effect of three training methods: immediate, interspersed and combined imitation on Juno kata form performance. Therefore, 45 girls (9-12 years old) in Tehran city voluntarily participated in this study and were divided into three groups (each group 15 subjects) based on the type of intervention. Groups of immediate, interspersed and combined imitation had special imitation training programs with specific repetitions. In order to quantify data, 10-point Kata scale was used. As the data distribution and variance homogeneity were obtained, the result of analysis of variance with repeated measures showed that all three observational methods helped to improve the performance and this progress remained stable in the retention and transfer tests (P≤0.05). Also, the results of multivariate analysis of variance showed the priority of immediate imitation group on interspersed (P=0.0005) and combined (P=0.0005) imitation groups. The combined imitation group gained better scores than interspersed group (P=0.0005) and this differences was stable in retention and transfer tests.
خلاصه ماشینی:
در نهایت محققان در پی پاسخگویی به پرسشهایی از جمله موارد زیر بود: آیا حرکات تقلید مدل مشاهدۀ زنده )الگوی ماهر( میتواند به بهبود یادگیری کاتای کاراته و عملکرد افراد مبتدی منجر شود؟ آیا زمان ارائۀ الگوی ماهر در شرایط تمرین میتواند نقش بسزایی در بهبود یادگیری کاتای کاراته در افراد مبتدی داشته باشد؟ آیا نوع توالی در ارائۀ الگو و نمایش آن میتواند در یادگیری کاتای کاراته تأثیرگذار باشد؟ آیا استفاده از تمرینات تقلیدی ترکیبی در مقایسه با تمرینات تقلیدی صرف )صددرصد( برای افراد مبتدی میتواند به بهبود یادگیری و عملکرد ایشان منجر شود؟ روششناسی روش تحقیق حاضر از نوع نیمهآزمایشی و دارای طرح درونگروهی برای اندازهگیری عملکرد در فرم کاتا در سه مرحلۀ مختلف اندازهگیری شامل پیشآزمون، اکتساب، یادداری و انتقال و طرح بینگروهی برای مقایسۀ عملکرد گروهها )گروه تمرین تقلیدی فوری، دورهای و ترکیبی( در مراحل ذکرشده است.
نتایج و یافتهها تحقیق تعامل مراحل اندازهگیری و گروهها نیز به معنی تأثیر متفاوت متغیر مستقل بر وابسته در گروههای مختلف است، بنابراین بهمنظور روشن شدن تأثیر مجزای هر روش تمرین مشاهدهای آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر به تفکیک گروهها نیز در جدول1 گزارش شده است که اثر اصلی در هر سه گروه تمرینات تقلیدی فوری) 0005/0=P(، تمرین تقلیدی دورهای) 0005/0=P( و تمرین تقلیدی ترکیبی) 0005/0=P( تغییرات معنادار بوده است.