چکیده:
یکی از موضوعات مورد علاقه پژوهشگران رفتار حرکتی، بررسی تاثیرات متفاوت راهبردهای توجهی بر رفتار حرکتی و فعالیت مغزی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش دستورالعملهای توجهی بر تغییرات موج آلفا و تتا و دقت پرتاب دارت است. بدینمنظور 20 دانشجوی پسر مبتدی در دارت ( 22-19 ساله) بهطور داوطلبانه انتخاب شدند. پژوهش از نوع کاربردی است. ابتدا شرکتکنندگان 10 کوشش پرتاب دارت را در حالت پایه (بدون دستورالعمل توجهی) انجام دادند. سپس بهصورت کانتربالانس در مجموع 20 کوشش تمرینی پرتاب دارت را در دو شرایط راهبردهای توجهی بیرونی و درونی اجرا کردند. در تمامی کوششها با استفاده از دستگاه بیوفیدبک موج آلفا و تتای مغزی آزمودنیها ثبت شد و برای اندازهگیری دقت از فرمول خطای شعاعی استفاده شد. دادهها بهوسیله آزمون تحلیل واریانس درونگروهی با اندازهگیری تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 05/ 0 انجام گرفت. نتایج نشان داد که راهبرد توجه بیرونی در مقایسه با راهبرد توجه درونی سبب افزایش دقت پرتاب دارت (0001/ 0 =P )، افزایش طول موج آلفا (01/ 0 =P ) و کاهش موج تتا (01/ 0 =P ) میشود. این یافتهها، ضرورت استفاده از دستورالعملهای توجهی بهخصوص توجه بیرونی را در تکلیف مهارت هدفگیری در سطح مبتدی نشان داد؛ بنابراین پیشنهاد میشود که مربیان از راهبرد توجه بیرونی برای بهبود دقت و اطلاعات مغزی در افراد مبتدی استفاده کنند.
One of the topics of interest to motor behavior researchers is to examine the different effects of attention strategies on motor behavior and brain activity.The aim of this study was to investigate the role of attention instructions on alpha and theta wave variations and the accuracy of dart throwing. 20 male students novice in dart (age range 19-22 years old) were voluntarily selected. This study was application. Firstly, the participants performed 10 attempts of dart throwing in the baseline (no attention instructions). Then, as a counterbalance, 20 practice attempts were performed in both the external and internal attention strategies. In all attempts, the alpha and theta brain waves of the subjects were recorded using biofeedback device and the radial error formula was used to measure accuracy. The data were analyzed by in-group variance analysis with repeated measures and Bonferroni post hoc test at a significance level of 0.05. The results showed that the external attention strategy increased the accuracy of the dart throwing (P=0.0001), increased alpha wavelength (P=0.01) and reduced theta wave (P=0.01) in comparison with the internal attention strategy. These findings showed the need to use attention instructions particularly external attention in targeting skill task at a beginner level; therefore, it is suggested that coaches should use external attention strategy to improve the accuracy and intelligence of the brain in beginners.
خلاصه ماشینی:
براساس این فرضیه توجه درونی به کنترل هوشیارانۀ حرکات و اخلال در اجرای موزون و نرم حرکات منجر میش > > توجهی بر تغييرات موج آلفا و تتا و دقت پ Wulf Attentional direction Internal & external attentional focus McNevin and Shea Constrained action hypothesis در مقابل تمرکز بیرونی اجازۀ کنترل خودکار را به سیستم حرکتی و در پی آن اثربخشی و کارامدی حرکات را افزایش میدهد )10(.
آزمون تحليل واريانس درونگروهی با اندازهگيری مکرر در مقايسۀ دستورالعملهای مختلف توجهی بر دقت پرتاب {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطورکه در جدول 2 مشاهده میشود، یافتههای مربوط به آزمون تحلیل اندازهگیری مکرر نشان داد که بین اثر توجه بیرونی و درونی بر دقت پرتاب دارت تفاوت معناداری وجود دارد )41/0=2sig=0/0001، η، نتایج تحلیل درونگروهی در دو شرایط دستورالعملهای توجه درونی و بیرونی بر تغییرات موج آلفا از طریق آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر در جدول 3 نشان داده شده است.
بحث هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ اثر دستورالعملهای توجه درونی- بیرونی بر تغییرات موج آلفا و تتا و دقت پرتاب بوده است.
در این زمینه وولف) 2013(، معتقد است که مربیان و متخصصان ورزشی میتوانند تنها با تغییر کلمات و عبارات دستورالعملهای کلامی خود بهعنوان یک قید تکلیف، توجه اجراکنندهها را بر جنبههای خاصی از تکلیف و مهارت در حال اجرا متمرکز کنند و در پی آن عملکرد و یادگیری حرکتی اجراکنندگان را بهطور متفاوتی تحت تأثیر قرار دهند )3(؛ نتایج پژوهش حاضر نیز مؤید این مطلب است که دستورالعمل توجه بیرونی در مقایسه با شرایط پایه )بدون دستورالعمل( سبب افزایش دقت پرتاب دارت شد.