چکیده:
شهرها و منطقههای خلاق رشد اقتصاد کشور را باعث میشوند . شهرهای خلّاق بـه عنوان مراکـز نوآوری، خلّاقیت و تبدیل ایده به ثروت، قلمداد میگردند. حرکت به سمت ایجاد و تحقق شهر خلاق به دلایل جایگاه شهر بهعنوان محل شکلگیری بسترهای جامعه داناییمحور، اهمیت و محور بودن شهرها در توسعه اقتصادی و اجتماعی امر بسیار مهم و ضروری است. این پژوهش با هدف رتبهبندی مناطق شهر اهواز به لحاظ برخورداری از شاخصهای شهر خلاق انجام شده است، روش بررسی مبتنی بر رویکرد توصیفی- تحلیلی بوده، بهمنظور جمعآوری دادهها از نظرات کارشناسان با استفاده از پرسشنامه و همچنین آمارنامه شهر اهواز استفاده شد. جهت سنجش متغیرهای شهر خلاق از مدل تصمیمگیری واسپاس و جهت وزندهی به شاخصها از روش آنتروپی شانون استفاده شد. در پژوهش حاضر مناطق شهری اهواز بر اساس 14 معیار از شاخصهای شهر خلاق سطحبندی شدهاند. نتایج حاکی از آن است میزان برخورداری مناطق شهری اهواز از لحاظ شاخصهای شهر خلاق متفاوت است و شکاف بسیاری بین مناطق وجود دارد. بهترین وضعیت از لحاظ شاخصهای شهر خلاق بر اساس الگوی واسپاس را منطقه یک با وزن 416/0 دارد، بهعبارتی در منطقه یک که معیارها در سطح بالا هستند، زمینه تحقق شهر خلاق به مراتب بالاتر است. در مقابل کمترین میزان برخورداری مربوط به منطقه هشت با وزن 224/0 است. بنابراین مناطق هشتگانه شهر اهواز به لحاظ برخورداری از شاخصهای شهر خلاق از وضعیت یکسانی برخوردار نیستند.
Cities and creative regions are driving the country's economy. Creative cities are respected as the center of innovation, creativity, and transformation of ideas into wealth. Moving towards the creation and realization of a creative city is very important for reasons of the location of the city as a place of formation of knowledge-based communities, the importance and focus of cities in economic and social development is essential. This research is aimed at ranking the cities of Ahwaz in terms of having indicators of the creative city. The survey method is based on a descriptive-analytical approach. To collect data, experts' opinions were used using the questionnaire as well as the statistics of Ahvaz city. To measure the variables of the creative city, the decision making WASPAS model and weighting to indicators were used by the Shannon entropy method. In this research, urban areas of Ahwaz are ranked according to 14 indicators of the city's creative indicators. The results indicate that the level of accessibility of Ahwaz urban areas varies in terms of indicators of the city and there is a great gap between the regions. The best position in terms of indicators of a creative city based on the WASPAS model is the one with a weight of 0. 416, which is a higher-than-high-level one in the area of the first one, the criteria for which is high. In contrast, the lowest level of coverage is about 0. 224. Therefore, the autogenous regions of Ahvaz do not have the same status in terms of having creative city indicators.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش با هدف رتبه بندي مناطق شهر اهـواز به لحاظ برخورداري از شاخص هاي شهر خلاق انجام شده است ، روش بررسي مبتني بر رويکرد توصيفي - تحليلي بوده ، بـه منظـور جمـع آوري داده ها از نظرات کارشناسان با استفاده از پرسشنامه و همچنين آمارنامه شهر اهواز استفاده شد.
مفهوم شهر خلاق مفهـوم جديد و تازه اي است که در کشورها به عنوان يک ابزار برنامه ريزي شهري با پتانسيل کاهش مشکلات اجتماعي و اقتصادي مربوط به شـهرها (به تصویر صفحه رجوع شود) معرفي شده است (١ :٢٠١٥ ,Kakiuchi).
حاجي حسيني و همکاران (١٣٩٣)، در پژوهشي با عنوان نقش نظريۀ شهر خلاق در پويش اقتصاد فرهنگي و زندگي شهري ، با ارائه مولفه هـاي نقش اقتصاد فرهنگي در پويش شهرها، پيشينه نظريه طبقه خلاق ، مفهوم نظريه طبقه خلاق و شهر خلاق ، مولفه هـاي نظريـه شـهر خـلاق ، عناصر شهر خلاق ، ديدگاه هاي منتقدان و مخالفان نظريه طبقه خلاق به اين نتيجه رسيدند که جذب نخبگان به خلاقيـت ، نـوآوري و جهـش سنجش ميزان برخورداري مناطق شهري اهواز از شاخص هاي شهر خلاق اقتصادي شهرها منجر مي شود و ايـن امر به پويش اقتصـاد فرهنگي شهرها مي انجامد.
ملکي و همکاران (١٣٩٤)، در پژوهشي با عنوان اولويت بندي شاخص هاي شهر خلاق با استفاده از مـدل تحليـل شـبکه ANP، بـه بررسـي مؤلفه هاي شهر خلاق در مناطق شهري زنجان در راستاي حرکت به سوي ايجاد مناطق خلاق پرداختند و به اين نتيجه رسـيدند کـه شـاخص سرمايه اجتماعي با رتبه اول و شاخص تکنولوژي با رتبه دوم امتياز بالاتري نسبت به ديگر شاخص ها دارند.