چکیده:
این مطالعه با هدف تبیین عوامل اثرگذار بر حمایت از توسعه گردشگری در میان ساکنین روستاهای حوزه تالابهای استان خوزستان با تمرکز بر توسعه چارچوبی مفهومی بر پایه نظریه تبادل اجتماعی و تصویر مکان انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامهای محقق ساخت بود که پایایی آن با استفاده از پایایی ترکیبی و همچنین محاسبه آلفای کرونباخ و روایی آن به سه شیوه صوری، سازهای و تشخیصی تأیید گردید. جامعه آماری در این مطالعه، خانوارهای ساکن در روستاهای حوزه چهار تالاب گردشگری استان خوزستان (شادگان، میانگران، بامدژ و هورالعظیم) بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نمونهای به حجم 316 خانوار از میان آنها انتخاب و بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و AMOS بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که چارچوب توسعهیافته در این مطالعه بر مبنای نظریه تبادل اجتماعی و تصویر مکان توانسته است برازش مناسبی با دادهها ایجاد نموده و تعداد بیشتری از متغیرهای مؤثر بر حمایت از توسعه گردشگری در میان ساکنین روستاهای حوزه تالابهای استان خوزستان را شناسایی نماید. از میان متغیرهای مؤثر شناساییشده در چارچوب مفهومی مذکور، متغیرهای آگاهی و تصویر مکان بر ادراک آثار اجتماعی-فرهنگی گردشگری و ادراک آثار اجتماعی - فرهنگی گردشگری، بر نگرش نسبت به توسعه گردشگری و حمایت از توسعه گردشگری در میان ساکنین روستاهای حوزه تالابهای استان خوزستان تالاب تأثیرگذار بود.
This study aimed to explain factors affecting the support of tourism development among the residents of wetland areas of the Khuzestan province, focusing on the development of a conceptual framework based on the social exchange and place image theories. The research instrument was a researcher-made questionnaire which its reliability was confirmed using composite reliability, as well as Cronbach's alpha coefficient, and its validity was confirmed in three ways: content, construct, and discriminant. The statistical population of this study was the households living in the villages located in the four wetland areas of Khuzestan province, namely Shadegan, Miangaran, Bamedeh, and Hoor Al Azim. Using a stratified sampling method, we selected 316 households. The collected data were analyzed by SPSS and AMOS software. The results showed that the framework developed in this study based on social exchange theory and place image was able to fit the data well identify more variables affecting the support of tourism development among the residents of Khuzestan wetlands. Among the variables of the theoretical framework, the awareness and place image had an effect on the perception of socio-cultural impacts, and the perception of the socio-cultural effects had an influence on the residents' attitude toward tourism development and also support for tourism development in the Khuzestan wetlands.