چکیده:
اقتصاد نخلداری در کشورهای کمتر توسعهیافته ازجمله ایران -که تولیدکننده عمده این محصول به شمار میرود- در زمینه عملکرد، زیرساختهای تولید و نگهداری، بازار رسانی و... با چالشهای زیادی مواجه است. از این رو درک ماهیت و پویایی رابطههای بین کنشگران در این زمینه اهمیت ویژهای دارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر ردیابی و ساخت رابطههای فضایی بین کنشگران انسانی و غیرانسانی درزمینه قابلیت تجاری محصول خرما بهمنظور توسعه کارکردهای اقتصاد نخلداری در ناحیه مکران است. این پژوهش مبتنی بر روش ترکیبی (راهبرد متوالی- تغییرپذیر) است. جامعه آماری شامل 17493 بهرهبردار خرما و 32 کارشناس کشاورزی است. برای نمونهگیری از روش هدفمند - احتمالی و برای تعیین اندازه نمونه در مرحله کیفی از معیار «کفایت اطلاعات» و در مرحله کمّی از معیار «نمایندگی (معرف بودن)» به کمک روش کوکران استفاده شده است. روش تحلیل، «تحلیل ترکیبی متوالی» بر اساس راهبرد کیفی - کمّی متوالی است. دادههای کیفی به کمک نرمافزار «NVIVO» و دادههای کمّی با روشهای آماری در نرمافزار «SPSS» پردازش و تحلیل شدهاند. تحلیل و استنتاج نهایی دادهها بر اساس استدلال لاتور (1987) به روش «ترجمه» صورت گرفته است. نتایج نشان داد که رابطههای فضایی گوناگونی بین کنشگران (انسانی و غیرانسانی) برقرار و یا در حال شکلگیری است. بر اساس این رابطهها، موقعیت جغرافیایی، اقلیم، نخل خرما، بهرهبردار، سرمایه، بازار هدف، سردخانه، دولت، فاصله فضایی، فناوری حملونقل -که به ترتیب توانستهاند شبکه گستردهتر و قویتری از کنشگران با رابطههای بادوام شکل دهند- بهعنوان بازیگران کلیدی و مؤثر در زمینه قابلیت تجاری خرما عاملیت یافتهاند.
Date palm gardening economy has faced with many challenges in function, production, maintenance infrastructure, and marketing in the less developed countries, including Iran- which is the major producer of this product. Therefore, understanding the nature and relational dynamics that exist between actors is of great importance. Accordingly, this study aims to trace and construct a spatial relationships between human and nonhuman actors in the field of commercial ability of date palms to develop the functions of date palm economy in the Makkoran area. This research is conducted based on a mixed-methods (sequential strategy-variable) approach. The statistical population of the research consists of 17493 farmers and 32 agricultural experts. A purposive-probabilistic sampling method is used for sampling. For determining the sample size in the qualitative stage, the "adequacy of information" method, and the "representativeness" method based on the Cochran formula is employed in the quantitative stage. The type of analytical method used in the study is "Sequential Combinatorial Analysis" based on a sequential qualitative-quantitative strategy. Qualitative data is analyzed using "NVIVO" software, and quantitative one is analyzed using statistical methods in the SPSS software environment. Final analysis and inference of data are based on Latour's argument (1987) in the "translation" method. The findings of the study show that various spatial relationships between actors (human and inhuman) are established or developing. Based on these relationships, factors such as geographical location, climate, date palm, farmer, capital, target market, refrigerator, government, spatial distance, transportation technology are considered as the key and active actors in commercialization of date palm as they shape a broader and stronger network of actors with durable relationships.