چکیده:
مقدمه مترجم
مدتها بود که در متون انگلیسی و گاهی ترجمههای مرتبط با تعلیموتربیت و تربیتبدنی با واژه یا اصطلاح «pedagogy» برخورد داشتم که معادلها یا معنای ارائهشده برای آن (مثل تعلیم، تربیت، فن تعلیم، تعلیموتربیت و...) را مقبول نیافتم. توفیق دسترسی به کتاب «پداگوژی» ترجمه دکتر فریده مشایخ (تهران: انتشارات سمت، ۱۳۹۲) و مطالعه آن، مرا به معنای مقصود و مقبول رساند. مترجم در این کتاب، که بهگونهای جالب و مستند پداگوژی را از دوران باستان تا به امروز به خواننده عرضه میکند، «علم و هنر یاددهی ـ یادگیری» را معادل پداگوژی معرفی میکند. این معادل به نظرم مناسبترین و شیواترین معنا را در خود دارد و به بهترین شکل، منظور واقعی و حق کلمه را ادا میکند. شعف حاصل از درک معادل کامل برای واژه پداگوژی علاوه بر علاقه و تمایلم به درک بیشتر و بهتر این کلمه، مرا به جستوجو در منابع مرتبط با تربیتبدنی و یافتن، مطالعه و ترجمه مقاله ذیل واداشت. این مقاله مختصر و مفید که ریچارد تاینینگ۱، استاد پداگوژی و تربیتبدنی دانشگاه کوئینزلند، آن را به رشته تحریر درآورده است، همانند کتاب پداگوژی، برای اصطلاح «pedagogy» معادلی مشابه، یعنی «هنر و علم تدریس» ارائه و آن را بهوضوح تشریح کرده است. هدف از ترجمه پیش رو، علاوه بر افزایش دانش و آگاهی خود، این بود که یافته موردنظر را با علاقهمندان این حوزه از علم به اشتراک بگذارم. اما قبل از مطالعه اصل ترجمه، توجه شما را به دو تصمیم ذیل، که به منظور یکدستی و جلوگیری از طولانی شدن متن ترجمه گرفته شده است، جلب میکنم:
۱. واژه «pedagogy» با همان تلفظ «پداگوژی» به معنای «علم و هنر یاددهی ـ یادگیری» استفاده شده است.
۲. واژه «pedagogical» با همان تلفظ «پداگوژیکال»، از ریشه «pedagogy» به معنای «مربوط به علم و هنر یاددهی ـ یادگیری»، استفاده شده است.
خلاصه ماشینی:
این مقاله مختصر و مفید که ریچارد تاینینگ۱، استاد پداگوژی و تربیتبدنی دانشگاه کوئینزلند، آن را به رشته تحریر درآورده است، همانند کتاب پداگوژی، برای اصطلاح «pedagogy» معادلی مشابه، یعنی «هنر و علم تدریس» ارائه و آن را بهوضوح تشریح کرده است.
توضیح اصطلاح پداگوژی، نحوه استفاده از آن در تربیتبدنی و اینکه چگونه ایده پداگوژیکال میتواند مفهوم مفیدی برای تفکر درباره یاددهی و یادگیری در حوزه سلامت و تربیتبدنی باشد، هدف این مقاله است.
یکی از مزایای توجه به پداگوژی بهعنوان فرایند تولید (یا بازتولید) دانش، به جای توجه صرف به هنر و علم تدریس، این است که معلمان را قادر میسازد تا توجه خود را از تمرکز بر جنبههای فنی راهبردهای تدریس (نه به این معنا که مهم نیستند) به سمت توجه بیشتر به عواقب یا پیامدهای (هم مشهود و هم نامشهود) حاصل از مواجهات پداگوژیکال بچرخانند.
در این مورد، نیت از پداگوژی ترویج سلامتی شبیه به پداگوژی ترویج سلامت و تربیتبدنی مدرسه است که تلاش میکند تا در مورد اهمیت فعالیتبدنی برای سلامتی، دانش تولید (یا بازتولید) کند.