چکیده:
تربیتبدنی بخش عمده و روحیهبخش برنامههای آموزشوپرورش مدارس کشور است. بیتردید آنچه موجب ایجاد آرامش و امنیت ساعات ورزشی است، نظارت دقیق و همهجانبه معلمان، مسئولان و اولیای مدارس و مدیران ارشد اداری، و همچنین مشارکت نهادها و انجمنهای تخصصی و مراکز علمی و تحقیقاتی برای کاهش آسیبهای ورزشی است. به همین منظور، ضرورت وجود پویش متشکل از همکاری و مشارکت فراگیر عموم معلمان ورزش و دانشآموزان و والدین آنها و همراهی مدیران احساس میشود. وجود این پویش ضمانتکننده نحوه صحیح ورزش کردن و روند سلامت و بدون آسیب ساعات ورزشی و تحصیل یافتهها و آمار تحقیقاتی خواهد بود.ساعت ورزش در مدارس در عین حال که میتواند زنگی نشاطآور و خاطرهانگیز باشد، ممکن است دربردارنده اوقات دلهرهآور و پر از خاطره بد و فراموشنشدنی باشد. آسیبهای ورزشی که دانشآموزان در ساعات ورزش با آن مواجه میشوند میتواند ناشی از گرم کردن نامناسب یا ضعف برنامه آمادگی جسمانی یا نبود محیط ایمن باشد و دانشآموز را در معرض خطرهای جسمانی و روانی جبرانناپذیر از جمله کنارهگیری او از ورزش قرار دهد. لذا نقش معلمان تربیتبدنی برای نشاطآوری و جلوگیری از آسیبهای ورزشی و کاهش آنها بسیار اهمیت دارد. معلمان تربیتبدنی در ساعت ورزش لحظاتی را برای دانشآموزان خلق میکنند تا آنها با فراغ بال و امنیت خاطر، نیازهای جسمی و روحی خود را توام با لذت برطرف کنند و کسب چنین حس خوب شادابی و سلامتی هنگامی امکانپذیر است که دانشآموزان از هرگونه خطر مصون باشند. نگاهی به مطالعات انجامشده در این زمینه اطلاعات خوبی را در اختیار ما قرار میدهد.
خلاصه ماشینی:
بیتردید آنچه موجب ایجاد آرامش و امنیت ساعات ورزشی است، نظارت دقیق و همهجانبه معلمان، مسئولان و اولیای مدارس و مدیران ارشد اداری، و همچنین مشارکت نهادها و انجمنهای تخصصی و مراکز علمی و تحقیقاتی برای کاهش آسیبهای ورزشی است.
آسیبهای ورزشی که دانشآموزان در ساعات ورزش با آن مواجه میشوند میتواند ناشی از گرم کردن نامناسب یا ضعف برنامه آمادگی جسمانی یا نبود محیط ایمن باشد و دانشآموز را در معرض خطرهای جسمانی و روانی جبرانناپذیر از جمله کنارهگیری او از ورزش قرار دهد.
نقش معلمان در کاهش بروز آسیب ورزشیدرس تربیتبدنی میتواند اطلاعات لازم را برای حفظ آمادگی جسمانی و سلامت در طول زندگی در اختیار دانشآموزان قرار دهد.
در این زمینه ایجاد کمپینی برای آگاهی دادن به معلمان تربیتبدنی در حیطه چگونگی فعالیت منظم آمادگی جسمانی دانشآموزان در ساعات ورزشی مدرسه و همچنین افزایش قابلیتهای جسمانی و بالابردن ایمنی ورزشی آنها از طریق برنامهها و کانالهای اطلاعرسانی، میتواند بسیار مؤثر باشد.
کاهش آسیبهای بالاتنه و پایینتنه و همچنین آگاهی دادن درباره چگونگی برخورد فنی و اثرگذار با دانشآموزان آسیبدیده هنگام بروز اتفاق در ساعات ورزشی و مطلع بودن از ۱RICE و آسیبهای روانی برخاسته از هر نوع آسیب ورزشی، از دیگر مزایای مشارکت معلمان در این پویش است.
این برنامه شامل انواع برنامههای تمرینی برای بهبود روند زندگی و همچنین طرز صحیح انجام دادن حرکات ورزشی برای جلوگیری از آسیبهای ورزشی در مدارس است.