چکیده:
مقاله حاضر از نوع کتابخانهای بوده و هدف آن کاربردی است. برای وصول به این مقصود، نخست اهمیت کیفیت محیط آموزشی بررسی میشود و سپس، ضمن بیان تعاریفی از استاندارد و لزوم استانداردسازی، چند مقیاس سنجش کیفیت آموزشی معرفی میگردد. امید است با آشنایی با این فهرستهای وارسی (چکلیستها) و استفاده از آنها به کیفیتهای مطلوب جهانی در نگهداری و آموزش در دوران اولیه کودکی در کشور خود نزدیکتر شویم.
خلاصه ماشینی:
برای افزایش توانایی مراکز آموزشی، بهخصوص مهدهای کودک و پیشدبستانیها و افزایش کیفیت مراقبتی و آموزشی جهت قرار دادن کودکان در مسیر پیشرفت، یادگیری و بهرهوری، در مقاله پیش رو چند مقیاس جهانی سنجش و ارزشیابی مراکز آموزشی معرفی شده است.
معرفی ابزارهادر پژوهشهای تربیتی برای کیفیت فرایند آموزشی از ابزارهای مختلف استفاده میشود؛ از جمله این روشها یا ابزارها که بر مبنای رتبهبندی است میتوان موارد زیر را برشمرد:مقیاس ارزیابی کیفیت مراکز نگهداری۱ (ERS) میباشد که یک ابزار شناخته شده در سطح ملی است و از آن برای ارزیابی و بهبود کیفیت برنامههای مراقبت از کودک استفاده میشود۲ (منابع مراقبت از کودکان آیووا۳).
۱. SACERS۴مقیاس سنجش کیفیت مراقبت از کودک در سن مدرسه (۵ تا ۱۲ سال)این مقیاس چالشهایی است که برای مراقبان، مدارس، سازمانها و والدین مطرح میشود تا برنامههای پس از مدرسه گسترش یابد.
۲. ECERS ۷-۳مقیاس سنجش کیفیت مراکز آموزشی سالهای اولیه کودکی (۳ تا ۶ سال) این مجموعه به استفادهکنندگان کمک میکند که در مورد اهمیت ارزیابی یادگیری، بازی و محیطهای معمول در یک مرکز مراقبت از کودکان پیشدبستانی از ۳ تا ۷ سال درک درستی داشته باشند.
۴. ITERS ۱۰-۳مقیاس سنجش کیفیت مراکز نگهداری و آموزش کودکان (از تولد تا ۳ سالگی)این مجموعه به استفادهکنندگان کمک میکند تا از اهمیت ارزیابی یادگیری، بازی و محیطهای معمول در یک مرکز مراقبت از کودکان پیشدبستانی از ششماهه تا سهساله درک درستی داشته باشند.
این مجموعه به استفادهکنندگان کمک میکند تا در مورد اهمیت ارزیابی یادگیری، بازی و محیطهای معمول در فضای خانه برای مراقبت از کودکان درک لازم را به دست آورند.