چکیده:
تمثیل در تشریح مفاهیم ثقیل برای مخاطبان عام نقشی اساسی دارد. از اینرو، در متون دینی و اخلاقی که عموم مردم را خطاب قرار میدهند، منعکس شده است. در مقالۀ حاضر، با بهرهمندی از روش توصیفی و تکنیک تحلیل محتوا، تمثیلهای بهکاررفته در اندرزنامههای پهلوی، بر اساس محتوا دستهبندی و نقش آن در بازنمایی اهمیت خودسازی در رشد معنوی آدمی بررسی و تحلیل شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که مؤلفان اندرزنامهها با استفاده از تمثیل، موفق به سادهکردن مفاهیم پیچیده و غامض معرفتی، عینیتبخشی به مسائل انتزاعیِ شناختی، انتقاد از پیشالگوهای رفتاری و فکری، ارائه و بازتعریف مدلهای جایگزین سبک زندگی و تسهیل در فرآیند ارتباط مخاطب با نویسنده و متن تولیدی شدهاند. همچنین، مشخص شد که بر اساس محتوا، تمثیلها به انواع: «اخلاقی و تعلیمی»، «دینی» و «حکمی و فلسفی» تقسیم میشوند. اجزاء تمثیلی در این متون نیز، غالباً غیرانسانی (شامل عناصر طبیعت، اجرام آسمانی و موجودات خیالی) هستند.
<strong>a</strong>n allegory plays a key role in explaining the concepts to the general audience. Hence, it reflects on the religious and ethical texts addressed to the public. In the present article, using the descriptive method and the content analysis technique, the allegories used in Pahlavi tales are analyzed based on the content of the category and its role in the self-made category. The results of the research show that the authors of the articles by using allegory have succeeded in simplifying the complex and epistemic concepts, objectivity to cognitive abstract issues, and facilitating the process of contacting the writer with the text. It was also found that the allegories were categorized according to the content into "ethical and educational", "religious", and "philosophical and verbal" types. The paraphernalia in these texts is also often inhuman (including imaginary beings, celestial bodies, and elements of nature). Moreover, some of the allegories seen in Persian and Arabic texts are rooted in these Pahlavi and Avesta texts and texts. Thus, allegory has been effective in the transfer of part of the intellectual heritage of ancient Persians to Islamic era.