چکیده:
زمینه و هدف: پژوهشها پرستاران را از نظر ارتباطی ضعیف عنوان کردهاند. بنابراین ضروری است نحوه ارتباط پرستاران در موقعیتهای مختلف مورد بررسی قرار گیرد. از این رو این پژوهش با هدف مقایسه کیفیت ارتباط پرستاران با همسر، همکار و بیمار و رابطه آن با تنشهای روانی و ادراک دشواری کار در پرستاران شاغل در بیمارستانهای شهرستان ملایر انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر مقطعی (توصیفی ـ همبستگی) بود. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران متاهل و شاغل در بیمارستانهای شهرستان ملایر در سال 1395 بودند که (115 نفر) به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای به کار گرفتهشده، پرسشنامه کیفیت ارتباط پرستار، پرسشنامه تنش روانی (PSQ) و مقیاس دشواری کار بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA)، آزمون بونفرونی و همبستگی پیرسون و نرمافزار SPSS 22 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین کیفیت ارتباط پرستار با همسر، با کیفیت ارتباط با همکار و بیمار به ترتیب با میانگین 42/12±91/08، 12/39±83/45 و 13/01±81/45 وجود دارد (p=0/001، F=18/36)، اما تفاوت معناداری بین کیفیت ارتباطی پرستار با همکار و با بیمار وجود ندارد (p=0/690). نتایج همبستگی نشان داد همبستگی منفی و معناداری بین تنش روانی با کیفیت ارتباطی پرستار با همکار (p=0/049، r=0/19) و بیمار (p=0/002، r=0/30) وجود دارد. همچنین بین ادراک از دشواری کار با کیفیت ارتباطی پرستار با بیمار همبستگی منفی و معناداری وجود داشت (p=0/030، r=0/21).
ملاحظات اخلاقی: ابتدا مجوز لازم از شبکه بهداشت و درمان ملایر کسب شد و آنگاه پس از مراجعه به بیمارستانها در مورد داوطلبانهبودن شرکت در پژوهش و پنهانماندن اطلاعات شخصی توضیح داده شد تا نمونهها با رضایت شرکت کنند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش، پرستاران از نظر ارتباطی ضعیف نیستند و با توجه به مخاطب خود و برخی عوامل دیگر رفتار میکنند و میتوان آموزش و مداخله در بهبود تنشهای روانی و ادراک دشواری کار پرستاران را به عنوان یک روش موثر در افزایش کیفیت ارتباطی آنان پیشنهاد داد.
Background and Aim: Researches have described nurses as poor
communicators; therefore, it is essential to examine nurses' communication in
different situations. Hence this study was done aimed to compare nurses' quality
of communication with spouse, colleague and patient and its relationship with
psychological strain and perceived work difficulty among nurses working in
hospitals of Malayer.
Materials and Methods: The present research was cross-sectional (descriptiveanalytical).
The statistical population included all married nurses working in
hospitals of Malayer in 2016 year that (115 subjects) were selected using simple
random sampling method. Nurses' Quality of Communication Questionnaire,
Psychological Strain Questionnaire (PSQ) and Work Difficultly Scale were used
for gathering data. The one-way analysis of variance (ANOVA), Bonferroni and
Pearson correlation and software SPSS 22 were used for analyzing the data.
Findings: The results showed that there was a significant different between
nurses' quality of communication with spouse with quality of communication with
colleague and patient, respectively with average of 91.08±12.42, 83.45±12.39
and 81.45±13.01 (F=18.36, p=0.001), but there wasn't significant different
between quality of communication with colleague and with patient (p=0.690).
The correlation results showed that there was a negative and significant
correlation between psychological strain with nurses' quality of communication
with colleague (r=-0.19, p=0.049) and patient (r=-0.30, p=0.002). Also there was
a negative and significant correlation between perceived work difficulty with
nurses' quality of communication with patient (r=-0.21, p=0.030).
Ethical Considerations: At first, a permissions was obtained from the Malayer
Health Network and then, after referring to hospitals the voluntary participation
in the research and hide personal information was explained to participants to
participate satisfaction.
Conclusion: According to findings of this study, nurses aren't poor communicators
and they behave according to their audience and another factors and can suggested
training and intervention on improving psychological strain and perceived work
difficulty of nurses as an effective way on creasing their quality of communication.