چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه توانبخشی شنیداری مجازی چند رسانهای خانواده محور نوایش بر میزان عملکرد ادراک شنیداری و گفتاری کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده بوده است. این پژوهش، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش، 40 نفر از کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده بین 2 تا 7 ساله از مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان رسول اکرم شهر تهران به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه اختصاص یافتند. در مرحله اول طراحی سامانه اینترنتی، تدوین و طبقهبندی تکالیف بر اساس برنامه نوایش در قالب چندرسانهای (متن، صوتی، تصویری) به صورت برخط و نابرخط صورت گرفت. در مرحله دوم مادران آزمودنیهای گروه آزمایش که نمیتوانستند با کودک خود به مرکز توانبخشی مراجعه و برنامه را هفتگی دریافت کنند، از طریق سامانه، کانالهای پیامرسان و آپارات طی 80 جلسه برنامه را دریافت کردند. برای بررسی مهارتهای ادراک شنیداری و گفتاری از ابزارهای طبقهبندی عملکرد ادراک شنیداری و شاخص وضوح گفتار استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که برنامه مذکور منجر به تفاوت معناداری را در عملکرد شنیداری و گفتاری در گروه آزمایش شد، در حالی که چنین تفاوتی در گروه کنترل دیده نشد (001/ 0 >p ). بر اساس یافتههای این پژوهش، برنامه توانبخشی شنیداری مجازی چند رسانهای خانوادهمحور نوایش، عملکرد ادراک شنیداری و گفتاری کودکان ناشنوا کاشت حلزون شده را بهبود بخشید.
The present study was done to investigate of the effectiveness of Navayesh family-based multimedia virtual aural rehabilitation program on the auditory perception performance rate and speech of deaf children with cochlear implant. The present research was a semi-experimental study with pre-test, post-test design and control group with follow-up. 40 deaf children with cochlear implant aged 2 to 7 years of the Cochlear Implant Center in the Rasul Akram Hospital, Tehran city were selected using purposive sampling. The subjects were randomly divided into two groups.At the first phase, the design of the Internet portal and assignment classification was based on the Navayesh program and was presented in the form of multimedia (audio, image, text), online and offline. At second phase, the experimental group mothers who could not go to the rehabilitation center with their child and received the program weekly, received this program by Portal and Channel of Messenger and Aparat in 80 sessions.Speech Intelligibility Rating and Categories of Auditory Performance were used as the pre-test and post-test to measure social and language, auditory perception skills. Multivariate data analysis with repeated measures design showed that a significant difference in the language, auditory perception of the experimental group, while no such difference was observed in the control group (p>0/001). The results are indicative that the effect of Navayesh family-based multimedia virtual aural rehabilitation program in the speech skill and auditory perception performance on deaf children with cochlear implant.