چکیده:
حقوق بینالملل معاصر همچنان در نوسان میان نقش غالب و مؤثر حاکمیت و چالشهایی است که از رهگذر حقوق بینالملل مدرن در قالب لزوم رعایت هنجارهای حقوق بینالملل بشر بر این حوزه تحمیل میشود. همزمان که انسانیتر شدن حقوق بینالملل، محدودیتهای بیشتری را بر حاکمیت مطلق دولتها در صحنه بینالمللی تحمیل میکند، ساز و کارهای نسبتاً ضعیفی که به عنوان ضمانت اجرای حقوق بینالملل بشر در نظر گرفته شده، مانع از این است که بتوان حقوق بینالملل مدرن را از حیث اجرای این قواعد منحصر به فرد تلقی نمود. با این حال، تحولاتی اخیر، مبین توجه روزافزون به مفهوم حقوق بینالملل بشر به ویژه از حیث ساز و کارهای اجرایی و تشویقی در رعایت تعهدات در این حوزه است. در زمینه اجرای تعهدات ذیربط، متعاقب جایگزینی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با کمیسیون حقوق بشر، انتظارات جامعه بینالمللی از تحکیم و تقویت ساز و کارهای حمایتی در مقابل نقضهای فاحش حقوق بشر نیز افزایش یافت. یکی از مهمترین آزمونهای پیشروی شورا نیز وضعیت حقوق بشری جمهوری دموکراتیک خلق کره ـ معروف به کره شمالی ـ است. فراز و فرودهای پرونده هستهای کره شمالی و مباحث متعدد مطرح در زمینه نقض فاحش حقوق بشر، همواره وضعیت این کشور در صحنه بینالمللی را تحتالشعاع قرار داده است و پرسشهای جدی در زمینه تقابل میان حاکمیت و مقوله حقوق بینالملل بشر را به رخ کشانده است. در این مقاله ضمن بررسی تعهدات حقوق بشری دولت کره در صحنه بینالمللی، و با تمرکز بر آخرین قطعنامه شورای حقوق بشر در خصوص وضعیت حقوق بشری این دولت، به جایگاه تصمیمات شورای حقوق بینالملل در حصار ملاحظات سیاسی دولت کره شمالی پرداختهایم.
International community has recently faced with some modern forms of challenges between application of national politics and respect to evolving rules of international law. In this situation many states, especially in the context of international human rights law choose to escape from international obligation in order to advance their national policy. North Korea's human rights record is among the worst in the world and has been widely condemned globally, especially by Amnesty International, Human Rights Watch, the European Union and the United Nations. The recent declarations of the human rights council which clearly condemned the violation of human rights in North Korea and further repeated violations by this country could be proved the fact that still the human rights' values are as weak as being able to enforce the states to apply them.
خلاصه ماشینی:
Lyons, “The New United Nations Human Rights Council”, Insights, Issue: 7, Volume: 10, March 27, 2006, https://www.
8. “The Road to Rights: Establishing a Domestic Human Rights Institution in the United States”, A Post-Conference Report from the Global Convening on National Human Rights Commissions, Report from the Global Exchange on National Human Rights Commissions at the Rockefeller Foundation Center, Bellagio, Italy: August 2-6, 2010, Columbia Law School: Human Rights Institute, Accsssed December 10, 2016, http://www.
Broecker, The United Nations High Commissioner for Human Rights, Conscience for the World (UK: Nottingham: Brill |Nijhoff, 2014), 293-310.
به دنبال آن ، شـورا بـر گزارش هاي تراز اول تقديمي به وسيله قربانيان و شـهود کـه شـهادت (خـود را) در جلسـات عمومي ارائه دادند و (نيز) «مصاحبه هاي محرمانه اي »٤١ که بـه وسـيله کميسـيون (تحقيـق ) انجام پذيرفت ، تأکيد ويژه اي ميکند؛ نکته قابل توجهي که در اين قسمت از قطعنامه به چشم ميخورد، «يـادآوري درخواسـت کميسر عالي حقوق بشر ملل متحد ـ در بيانيه ١٨ فوريه خود ـ از جامعه بين المللي بـراي بـه کارگيري کليه مکانيسم هاي موجود براي تضمين پاسخگويي (در قبال نقض فـاحش حقـوق بنيادين بشري)، از جمله ارجاع (وضعيت ) به «ديوان بين المللي کيفري »٤٢ ميباشد.
در اين باره نک : “General Assembly decides to refer UN report on human rights in DPR Korea to Security Council,” Un News Centre, last modified December 18, 2014, http://www.
“The New United Nations Human Rights Council.
org/insights/volume/10/issue/7/new-united-nations- human-rights-council#_ednref1 (last visited: 10/12/2016).
org/insights/volume/10/issue/7/new-united-nations- human-rights-council#_ednref1 (last visited: 10/12/2016).