چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی تاثیررقابت در بازار محصول بر رابطه بین قدرت مدیرعامل و ارزش
شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور سه ) 3( فرضیه برای
بررسی این موضوع تدوین و دادههای مربوط به 104 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران برای
دوره زمانی بین سالهای 1390 تا 1396 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. الگوی رگرسیون
پژوهش با استفاده از روش دادههای تابلویی با رویکرد اثرات ثابت، بررسی و آزمون شد. نتایج به
دستآمده نشان میدهد که قدرت مدیرعامل تاثیر مثبت و معناداری بر ارزش شرکت دارد.
همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که رقابت در بازار محصول تاثیر مثبت و معناداری بر ارزش
شرکت دارد. علاوه بر این نتایج پژوهش نشان میدهد که رقابت در بازار محصول تاثیر مثبت و
معناداری بر رابطه بین قدرت مدیرعامل و ارزش شرکت دارد.
خلاصه ماشینی:
علاوه بر این نتایج پژوهش نشان میدهد که رقابت در بازار محصول تأثیر مثبت و معناداری بر رابطه بین قدرت مدیرعامل و ارزش شرکت دارد.
عوامل بسیاری بر ارزش شرکت تأثیرگذار است و تاکنون پژوهش هایی برای مشخص کردن روابط متغیرهای مختلف مالی و حسابداری با ارزش آن ها انجام شده است اما به رقابت در بازار محصول به عنوان یک متغیر تعدیلگر بر رابطه بین قدرت مدیرعامل به عنوان چند عوامل تأثیرگذار بر ارزش شرکت به ویژه برای شرکت - های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که جامعه آماری این پژوهش را تشکیل خواهد داد، کمتر توجه شده است .
علاوه بر این نتایج پژوهش آن ها نشان داد که رقابت در بازار محصول تأثیر مثبت و معناداری بر رابطه بین قدرت مدیرعامل و ارزش شرکت دارد.
(Recomp_D) یک متغیر ساختگی بوده که در صورتی پاداش نقدی مصوب شرکت تقسیم بر نسبت به مجموع حقوق و مزایای پرداختی بیشتر از میانه همان دوره شرکت های صنعت مربوطه عضو نمونه باشد، بیانگر قدرت مدیریت بوده عدد یک و در غیراین صورت عدد صفر را اختیار مینماید (در ایران با توجه به این اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای مدیران و پاداش اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل به تفکیک برای هریک بیان نمیشود لذا در این پژوهش از مجموع پاداش هیئت مدیره و مدیرعامل استفاده شده است ).
نتیجه گیری هدف این پژوهش بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر رابطه بین قدرت مدیرعامل و ارزش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
علاوه بر این نتایج پژوهش حاکی از آن است که رقابت در بازار محصول تأثیر مثبت و معناداری بر رابطه بین قدرت مدیرعامل و ارزش شرکت دارد.