چکیده:
نشانهشناسی فرایند مطالعه نشانههاست. بررسی ارتباط بین نشانهشناسی و سایر علوم از مباحث تقریباً جدید در دنیای علم است. کشف چگونگی این ارتباط میتواند هدف پژوهشهای مختلف از جمله پژوهش حاضر باشد. مسئله اصلی این مطالعه، بررسی توسعه در چارچوب مکتب اقتصاد اسلامی با تمرکز بر دیدگاههای شهید مطهری و شهید صدر با اتخاذ رهیافت نشانهشناختی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین نشانهشناسی و رهیافت اقتصاد اسلامی به توسعه از چند طریق پیوند برقرار است: نخست اینکه، از دیدگاه شهید مطهری، فهم درست و اتخاذ موضع صحیح در برابر عدالت اجتماعی، فناوری و سرمایهداری، بازنمونی است که به توسعه صورت خارجی میبخشد؛ دوم اینکه، از دیدگاه شهید صدر ، رعایت اصول مالکیت مختلط، آزادی اقتصادی در چارچوبی محدود و اصل عدالت اجتماعی موجب تحقق شرایطی در جامعه میشود که به دلالت نمایهای به توسعه، به عنوان یک پدیده اجتماعی وجود (هستیشناختی) میبخشد؛ سوم اینکه، اصل عدالت اجتماعی در راستای بالا بردن سطح همکاری عمومی، توازن اجتماعی و اصلاح اوضاع توزیع و تولید، به دلالت نمایهای به توسعه صورت خارجی میبخشد.
This study examines the development within the framework of the Islamic School of Economics, focusing on the views of Shahid Sadr and Shahid Beheshti.The findings of this study indicate that the ideas of Shahid Sadr and Shahid Beheshti have been observing development in several ways.; first, in the distribution system before production, the equal distribution of facilities and in the post-distribution system, the struggle against the profitability of infertile capital Factors that indicate development. Second, the element of labor and the needs that are considered in Islamic economics is a sign of development, and their implication of development is that in eliminating inequality and its role in paying the cost of experiencing experiences, Creating social balances and fighting anti-development dependency are very influential. Third, in discussing production, preventing usurpation and imprisonment of money and wealth are symbols that will imply the development of a fair price for productive inputs and will accelerate the development process. Fourthly, in Islam, the boycotts of lucrative spending and invitations to consume as much as they need to reform the pattern of consumption and supportive development programs. Finally, attention to the critical role of the state, attention to the element of good and forbidding, are the attention to the increase in the skill and initiative of the symbols that signify the importance of developing a preventive program of corruption, social monitoring and tacit knowledge, indicating the level of development Will be the community.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش نشان ميدهد که بين نشانه شناسي و رهيافت اقتصاد اسلامي به توسعه از چند طريق پيوند برقرار است : نخست اينکه ، از ديدگاه شهيد مطهري، فهم درست و اتخاذ موضع صحيح در برابر عدالت اجتماعي، فناوري و سرمايه داري، بازنموني است که به توسعه صورت خارجي ميبخشد؛ دوم اينکه ، از ديدگاه شهيد صدر ، رعايت اصول مالکيت مختلط ، آزادي اقتصادي در چارچوبي محدود و اصل عدالت اجتماعي موجب تحقق شرايطي در جامعه ميشود که به دلالت نمايه اي به توسعه ، به عنوان يک پديده اجتماعي وجود (هستی شناختی) ميبخشد؛ سوم اينکه ، اصل عدالت اجتماعي در *.
شهيد صدر در کتاب اقتصادنا ميگويد که چارچوب نظري اصولي هر فرايند توسعه اي بايد شرايط عيني امت ، ساختار رواني و تاريخياش را به دقت مدنظر قرار دهد؛ زيرا زمينه تطبيق اين برنامه ها، خود امت است ؛ بنابراين ضرورت دارد ابتدا اين زمينه که براي اجراي برنامه ها در نظر گرفته شده است و نيز ويژگيها و شرايط آن با دقت و عنايت مورد بررسي و مطالعه قرار گيرد تا ميزان کارايي هر برنامه در هنگام اجرا مشخص شود (العسل ، ١٣٧٨، ص ٧٦).
با اين توضيحات ، اصل آزادي محدود اقتصادي در کادر اسلامي، از کانال محقق ساختن ارزش هاي اسلامي چون عدالت اجتماعي و منع تحقق ضد ارزش هايي چون ربا و احتکار و امثال آن ، به تحقق بخشي از معناي توسعه يافتگي دلالت خواهد کرد؛ به عبارت ديگر اگر افراد جامعه اسلامي در فعاليت هاي اقتصادي خود پايبند به حدودي باشند که اسلام براي آنها تعيين کرده است ، ميتوان شاهد حرکت جامعه به سمت توسعه يافتگي شد؛ بنابراين رعايت حدود اين آزادي دالي است که مدلول آن کمک به تحقق توسعه يافتگي و رسيدن به وضعيت مطلوب است .