چکیده:
این مقاله با هدف ایجاد یک مدل جامع که درک روابط راهبردهای زنجیره تأمین، یکپارچگی زنجیره تأمین و عملکرد رقابتی شرکت را تسهیل می کند، انجام شده است. داده های این تحقیق با استفاده از پرسشنامه به منظور سنجش مؤلفه های راهبردهای زنجیره تأمین، یکپارچگی زنجیره تأمین و عملکرد رقابتی جمع آوری شده اند. کلیه مدیران و کارکنانی که در فرآیند زنجیره تأمین صنعت لاستیک بارز کرمان مشارکت دارند، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل داده اند. پایایی تکتک متغیرهای تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ سنجیده شده است. مدل پیشنهادی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری آزمایش شده و برای بررسی رابطه بین متغیرها و آزمون فرضیه ها از نرم افزار PLS استفاده گردیده است. با بررسی رابطه راهبردهای زنجیره تأمین، یکپارچگی زنجیره تأمین و عملکرد رقابتی، نتایج نشان می دهد که راهبرد زنجیره تأمین ناب با سه بعد یکپارچگی زنجیره تأمین رابطه مثبت دارد؛ و یک زنجیره تأمین ناب برای شرکتهایی که در اولویتهای بالاتری برای هزینه، کیفیت و راهبردهای تحویل قرار دارند، مناسب است. درحالیکه یک زنجیره تأمین چابک برای شرکتهایی که در راهبرد انعطاف پذیری رقابت می کنند مناسب است و در این جامعه آماری راهبردی زنجیره تأمین چابک فقط با بعد یکپارچگی داخلی رابطه مثبت داشته است. علاوه بر این، هر دو راهبرد ناب و چابک از لحاظ یکپارچگی داخلی و خارجی به سطوح بالاتری از یکپارچگی زنجیره تأمین نیاز دارند، اما راهبردهای ناب تأثیر قابل توجهی بر یکپارچگی خارجی نسبت به راهبردهای چابک دارند. همچنین یکپارچگی داخلی و یکپارچگی با مشتری با عملکرد رقابتی سازمان رابطه مثبت داشته اند.
This study aims to create a comprehensive model that facilitates understanding the relationship between supply chain strategies, supply chain integration and competitive performance. Data were collected using a questionnaire to assess the components of supply chain strategies, supply chain integration and competitive performance. All the managers and staff involved in the supply chain of the Kerman Barez tire Factory are the statistical community of the study. The reliability of each of the variables was measured using Cronbach's alpha. We tested the proposed model using structural equations modeling and PLS software was used to examine the relationship between variables and test hypotheses. By examining the relationship between supply chain strategies, supply chain integration and competitive performance, the results show that Lean supply chain strategy has a positive relationship with three dimensions of supply chain integration; and a Lean supply chain is appropriate for firms placing higher priorities on cost, quality, and delivery strategies. While an agile supply chain is appropriate for firms competing on the flexibility strategy. In this statistical society, agile supply chain strategy has been positively correlated with the dimension of internal integrity. In addition, both lean and agile supply chain strategies require higher levels of supply chain integration in terms of internal and external integration, but lean supply chain strategies have a significantly higher impact on external integration than agile strategies. Also, internal integration and customer integration have been positively correlated with the competitive performance of the organization.