چکیده:
هدف اصلی در این مطالعه بررسی و تحلیل تأثیر نوآوری سازمانی بر تاب آوری زنجیره تأمین در شرکتهای تولیدی در زمینه صنایع فلزی مستقر در شهرکهای صنعتی شهرکرد است. روش پژوهش این تحقیق توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن، مدیران و کارکنان زنجیره تأمین تدارکات، تولید، عملیات و بازرگانی شرکتهای تولیدی در زمینه صنایع فلزی مستقر در شرکتهای مذکور بودند که تعداد آنها 600 نفر بوده و با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران تعداد 235 نفر به شیوه طبق های انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در این مطالعه پرسشنامه نوآوری سازمانی کارابولوت (شامل ابعاد نوآوری تولیدی، نوآوری فرآیندی، نوآوری بازاریابی و نوآوری سازمانی) و پرسشنامه تابآوری زنجیره تأمین است. روایی آن از طریق روش وابسته به محتوا تأیید شده و ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برای پرسشنامه نوآوری سازمانی 0.85 و برای پرسشنامه تابآوری 0.88 برآورد شد. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون رگرسیون) استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که نوآوری تولیدی، نوآوری بازاریابی و نوآوری سازمانی تأثیر مستقیمی بر تاب آوری زنجیره تأمین داشته اند و بیشترین تأثیر یعنی 0.94 مربوط به بعد نوآوری سازمانی و کمترین تأثیر(0.26) مربوط به بعد نوآوری تولیدی بوده است.
The study and analysis of the impact of organizational innovation on supply chain resilience in manufacturing companies in the field of metal industries based in Shahrekord industrial towns are the main objective of this study. The research method was descriptive - correlation and its statistical society, managers and employees of the supply chain of procurement, production, operations and commerce of manufacturing companies in the field of metal industries based on these companies, numbering 600 people, using the Cochran sample size formula 235 people were selected in a class The tool used in this study is Caraboolot Enterprise Innovation Questionnaire (including dimensions of manufacturing innovation, process innovation, marketing innovation and organizational innovation) and supply chain resilience inventory. Its validity was confirmed by content-based method and the reliability coefficient of the questionnaire was calculated using the Cronbach's alpha formula for organizational innovation questionnaire 0.85 and for the resiliency questionnaire 0.88. Descriptive and inferential statistics (regression test) were used to analyze the data. The findings showed that manufacturing innovation, marketing innovation, and organizational innovation had a direct impact on supply chain resilience, with the highest impact of 0.94 on organizational innovation and the lowest impact (0.26) on the dimension of manufacturing innovation