چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین مولفههای محتوای بالندگی حرفهای اعضای هیئت علمی دانشکدههای تربیت بدنی کشور است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ پیمایشی است که بهشکل میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری، شامل کلیۀ اعضای هیئت علمی دانشکدههای تربیت بدنی کشور است(205N=) و نمونۀ آماری برابر با جامعۀ آماری درنظر گرفته شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ محققساختۀ بالندگی استفاده شده است. محقق، ضمن بررسی ادبیات و مطالعات انجامگرفته در داخل و خارج کشور، فهرستی از 9 مولفۀ بالندگی هیئت علمی را شناسایی کرد. سپس، پس از مصاحبه با متخصصان و صاحبنظران این حوزه، 6 مولفه(پژوهش، خدمات تخصصی، انتشارات علمی، شبکه و فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی، زبان انگلیسی و تدریس)، شناسایی، و به گویههای پرسشنامه تبدیل شدند تا برمبنای آن، وضعیت موجود بالندگی ترسیم شود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوریشده، از روشهای آماری توصیفی و استنباطی، ازجمله کلموگروف ـ اسمیرنوف، تی استودنت تکنمونهای و برای تعیین ارتباط علّی، از دو نرم افزار LISREL و SPSS کمک گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد، تحلیلهای مدلیابی معادلات ساختاری، برازندگی مدل را با دادهها حمایت کردند. بهعلاوه، یافتهها بیانگر این امر بودند که بعد بالندگی حرفهای دانشکدههای تربیت بدنی کشور در حدّ مطلوب قرار دارد. درخصوص وضعیت موجود مولفۀ بالندگی حرفهای اعضای هیئت علمی، انتشارات علمی با میانگین 79/3 و زبان انگلیسی با میانگین 98/3، کمتر از میانگین و بقیۀ عوامل بیشتر از میانگین است. .
The aim of the current research was to determination component of content Development
Professional Faculty members of Physical Education and Sports Science. The study was descriptive
and conducted in Square way. The population of this study include faculty members
of P.E faculty’s (N=205), All 173 faculty members of P.E faculties were selected as
samples of this study. The researcher-made questionnaire of Development was used to collect
data, the researcher a list of 9 faculty development, dimensions Professional and 6 components
of this list were confirmed .After interview to the authorities. Each of 6 components
(Research, Speciality Service, Scientific Publications, Grate, English Language and Teaching)
recognized a component is transformed to items of Questionnaire in order to draw the
situation of faculty development. For data analysis the descriptive Statistics and inferential
statistics methods, including Kolmogorov-Smirnov and Single sample T-student test, were
used and for determination of the causal relationship variable the method of by application
of LISREL. Graphics V.18 software and SPSS.V.16 were used .
Findings: The analysis supported model fitting to the data. The results showed their development
models Faculty members of Physical Education has desirable goodness, The Situation
Professional dimension Faculty members, Scientific Publications (3.79) and English
Language (3.98), were bellowe of the average .