چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط سبک رهبری و هوش هیجانی مربیان رشتههای انفرادی منتخب دانشگاههای تهران است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی و کاربردی است. جامعۀ آماری، شامل کلیۀ مربیان زن و مرد رشتههای ورزشی بدمینتون و پینگپونگ دانشگاههای شهر تهران در سال تحصیلی 1391-1390 است که تعداد آنها مشتمل بر 52 نفر، و حجم نمونه برابر جامعۀ آماری است. دادهها با استفاده از سه پرسشنامۀ اطلاعات فردی، هوش هیجانی سیبریا شرینگ و سبک رهبری (L. S. S) گردآوری شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری K-S و آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی فرضیههای پژوهش استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک رهبری بازخورد مثبت و هوش هیجانی مربیان رشتههای انفرادی منتخب دانشگاههای تهران، ارتباط مثبت و در سطح متوسط وجود دارد (037/0=p، 46/0=r) و بین سبک رهبری آموزش و تمرین و هوش هیجانی مربیان رشتههای انفرادی منتخب دانشگاههای تهران، ارتباط مثبت و در سطح پایینی وجود دارد (020/0=p، 198/0=r)؛ ولی ارتباط بین سایر سبکهای رهبری و هوش هیجانی معنادار نیست (05/0 p>). باتوجه به نتایج، پیشنهاد میشود در گزینش مربیان رشتههای ورزشی انفرادی، مهارتهای هوش هیجانی آنها، در کنار دیگر مهارتهای مربیگری، مدنظر قرار گیرد.
.
The current study investigates the relationship between leadership style and emotional intelligence
among coaches of selected individual sports in universities of Tehran (Iran). An
applied descriptive-correlational research method is used. Statistical population includes all
male and female coaches in sports chosen from badminton and table tennis in universities of
Tehran during the 2011-2012 academic year(n=52). Whole subjects are selected as the sample.
The personality, Syber Yashring's emotional intelligence, and "LSS" questionnaires are
applied to collect data. Data analysis is carried out through Kolmogorov– Smirnoff (K-S)
test and Pearson's correlation coefficient test is applied to measure research hypotheses. The
Pearson correlation test shows that there is a moderate positive relationship between leadership
style of "positive feedback" and emotional intelligence of coaches in chosen individual
sports from universities of Tehran (r=0.46, p=0.037), and that there is a low positive correlation
between leadership style of "training and instruction" and coaching emotional intelligence
in chosen individual sports from universities of Tehran (r=0.198, p=0.020). However,
there is no significant relationship between other leadership styles and emotional intelligence
(p> 0.05). Due to the results, it is recommended to consider the skills of emotional
intelligence with other coaching skills in order to select coaches for individual sports.