چکیده:
سابقه و هدف: انجام خوددرمانی در بین بیماران دیابتی،، قند خون آنان دچار نوسان شدید می گردد و همین امر سبب ابتلاء زودتر بیماران به عوارض دیابت می گردند. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر رفتارهای خوددرمانی بیماران بیماران مبتلا به دابت نوع 2 انجام شد.
مواد و روش ها: : این مطالعه نیمه تجربی بر روی 200 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تحت پوشش مرکز دیابت شهر فسا (100 نفر گروه آزمون و 100 نفرگروه کنترل) ا انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک، سازه های مدل بزنف، سوالات آگاهی و رفتار خوددرمانی در خصوص دیابت بود که قبل و سه ماه پس از مداخله تکمیل شد. مداخله آموزشی برای گروه آزمون در قالب 7 جلسه آموزشی 55-50 دقیقه ای انجام شد. داده ها با استفاده نرم افزار 22 SPSSو از طریق آزمون های آماری کای اسکوئر،تی مستقل، تی زوجی در سطح معنی داری 05/ 0 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: میانگین سن افراد گروه آزمون 42/8± 25/53 سال و گروه کنترل 13/8±18/54 سال بود. ،میانگین نمره آگاهی، نگرش، عوامل قادرکننده، هنجارهای انتزاعی وقصد رفتاری بطور معنی داری در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل پس از مداخله آموزشی افزایش یافت (p). همچنین میزان رفتارخوددرمانی در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری داشت.
نتیحه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که طراحی و اجرای برنامه های آموزشی مبتنی بر مدل بزنف برکاهش رفتارهای خوددرمانی بیماران بیماران مبتلا به دابت نوع 2 اثربخش است.
Aim(s): Self-medication in diabetic patients will lead to severe fluctuations in their blood glucose levels, which can lead to early complications of diabetes in patients. The aim of this study was to investigate the effect of educational intervention based on the BASNEF model on self-medication behaviors in patients with diabetes type 2.
Materials & Methods: This semi-experimental study was carried out on 200 patients with diabetes type 2 covered the diabetes center of Fasa city in 2018. The subjects were selected by random sampling method and randomly divided into experimental and control groups (100 people in each group). Data gathering tool was a questionnaire including demographic information, BASNEF model (knowledge, attitude, empowering factors, subjective norms, and behavioral intention) and self-medication behaviors about diabetes that was completed before and three months after intervention. Educational intervention was conducted for the experimental group in 7 training sessions of 50-55 minutes. Data were analyzed by SPSS 22 software, using Chi-square, independent t-test and paired t-test.
Findings: After intervention, the mean scores of knowledge, attitude, empowering factors, subjective norms, and behavioral intention was significantly increased in experimental group compared to control group. Also the mean score of self-medication behaviors significantly decreased.
Conclusion: The educational intervention based on the BASNEF model is effective on reducing the self-medication behaviors in patients with diabetes type 2.