چکیده:
روابط گردشگر و میزبان در طول سفر غیرقابل اجتناب است. فرض گردشگران بر این است که تعاملاتشان با جامعه میزبان با تجربیات مثبتی همراه است، اما زمانی که با تجارب منفی مواجه میشوند، نگرشهای متضادی به جامعه محلی و به طور بالقوه به مقصد گردشگری در آنان رشد مییابد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر تجربه تعاملی گردشگران بر نگرش آنان به مردم شهر مشهد انجام شده است. در این رابطه، تجربه تعاملی و نگرش گردشگران به چهار گروه رانندگان، خادمین حرم امامرضا (ع)، فروشندگان و شهروندان مشهدی بررسی شده است. اطلاعات مربوط به تجربیات گردشگران از تعامل با جامعه میزبان با سوالات باز در پرسشنامه استخراج شده و سپس این تجربیات کیفی با تکنیک تحلیل مضمونی طبقهبندی و به شکل دو مقوله تجربیات مثبت و منفی کدگذاری شده و به دادههای کمی تبدیل شدهاند. نگرش زائران و گردشگران نیز با استفاده از گویههایی در قالب طیف لیکرت سنجیده شده است. یافتهها نشان میدهد در مجموع میانگین نمره نگرش گردشگران به مردم مشهد 3. 33 (5-1) است که حاکی از نگرش خنثای زائران و گردشگران به آنان میباشد. همچنین از بین ویژگیهای جمعیتشناختی، تنها دو متغیر سن و تحصیلات با نگرش رابطه معناداری دارند؛ به طوری که سن رابطه مثبت و تحصیلات رابطه منفی با نگرش گردشگران داشته است. به علاوه، نگرش زائران و گردشگران تحت تاثیر تجربه تعاملی آنان نیز میباشد. نتیجه تجربیات تعاملی خوشایند و مثبت زائران و گردشگران با جامعه محلی، نگرش مثبت بوده است، اما تجربیات تعاملی ناخوشایند آنان، نگرش منفیشان را به دنبال داشته است.
Tourist-host relations are inevitable in the destination. The tourists expect to have a good
experience in their interactions with the host. However, when they encounter unpleasant actions,
they get contradictory attitudes towards the destination. This paper studied the effects of touristhost
interactional experience on tourists’ attitudes towards the local people. Four groups of
service providers were selected: vehicle drivers, the staff of the Holy Shrine, resellers, and
citizens of Mashhad. Data about the tourists’ experiences were extracted from open questions in
the questionnaire. Participants’ qualitative experiences were then categorized and codified by
thematic analysis in two categories of positive and negative experiences. After counting the
thematic codes, attitudes of pilgrims and tourists were measured using a Likert scale. The results
showed that the average score of tourists’ attitudes towards the people of Mashhad was 3.33 (1-
5), which showed a neutral attitude to the hosts. Among the demographic characteristics, only
age and education had significant relations with the pilgrims’ attitude. Age had a positive
relation, while education had a negative relation. Besides, interactional experiences influenced
the pilgrims’ and tourists’ attitudes. When they had pleasant and positive experiences with the
hosts, their attitudes increased positively, while their negative and unpleasant experiences with
the host, led to their negative attitudes.