چکیده:
توسعه ناشی از گردشگری زمانی امکانپذیر است که آوردههای اقتصادی از سوی گردشگران برای جامعه محلی فراهم شده و آنها مایل به پرداخت حقالزحمه خدمات گردشگری در روستاها باشند. هدف از این پژوهش تحلیل و بررسی میزان تمایل گردشگران به پرداخت دستمزد خدمات گردشگری در روستاهای بخش شاندیز، شهرستان بینالود است. بر این اساس روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است و میزان تمایل به پرداخت با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط و مدل لاجیت محاسبه شده است. همچنین برای شناخت فضایی تفاوت تمایل گردشگران به پرداخت هزینهها، از مدل وایکور استفاده شده است. تعداد روستاهای نمونه برابر با 11 روستای گردشگری، در مقطع زمانی سال 1397 انجام شده و نمونهها با توجه به فرمول کوکران و با خطای 1/0 معادل 96 گردشگر تعیین گردید. نتایج نشان میدهد هر گردشگر به طور متوسط تمایل دارد مبلغی معادل 776540 ریال در روستا هزینه نماید. همچنین با توجه به مجموع میزان تمایل گردشگران به پرداخت هزینهها در یک شبانهروز، بیشترین تمایل به پرداخت در زمینه استفاده از امکانات تجاری، پذیرایی و تفریحی، و در مرتبه بعد بیشترین تمایل به پرداخت در بخش امکانات اقامتی است. همچنین بر اساس مدل وایکور، گردشگران تمایل دارند در روستای ویرانی هزینههای بیشتری پرداخت نمایند که دلیل آن وجود امکانات و خدمات بیشتر این روستا در زمینه پذیرایی و رستوران است.
Tourism-baed development would only takes place if local communities are provided with the
revenues earned from visiting tourists who are willingly pay for tourism services offered. This
study, therefore, sought to investigate the willingness of toursits visiting the villages of Shandiz
city in Binalood town to pay for tourism services offered there. Being a descriptive-analytic
research, the study used conditional evaluation method and logit model to measure the pay
willingness rate. Vikor model was also employed to identify the spatial differences among the
tourists in terms of their willingness to pay for the services they received. The population of the
study comprised of eleven villages which were visited throughout 2018 by 96 visitors who were
selected as the participants of the study according to Cochran formula with 0.1 error rate. The
results of the stusy indicate that tourists tends to spend an average of 776540 Rials (equal to 6
USD) in the villages they visit. Taking the the total willingness of the visiting tourists to pay for
the services for a full day into account, commercial facilities, catering, recreation, and residential
facilities were the most willingly paid services respectively. Moreover, based on the Vikor
model, tourists spend more money in Virani village as more services are offered there in terms
of restaurant, catering, and residential facilities.