چکیده:
معمول استخدامهای سیاسی در یک نظام سیاسی از طریق ساختارهای تنظیمشده و مشخصی، تلاش میکند تا مستخدمین سیاسی را از میان اجتماع ذیل حاکمیت خود برگزیند. بنابراین، هر موقعیت فکری و ایدهآلی که در جامعه موجود باشد، از طریق همین مستخدمین سیاسی، به سطح حاکمیت منتقل میشود. در صورت برخورداری اجتماع از نشاط و سلامت اجتماعی، این نشاط، تحرک و سلامت، از طریق گزینش نخبگان و افراد شایسته تحت عنوان مستخدم سیاسی، به بدنه حاکمیت نیز منتقل میشود؛ این مقاله به این سئوال پاسخ میدهد که مدل نشاط انقلابی در بستر محیط دانشگاهی و با مخاطبان دانشجو چگونه محقق خواهد شد؟ بیان میشود که جهت بالابردن سطح نشاط انقلابی و حفظ انقلابیگری در میان جوانان، هشت مرحله «اشتراک عقیده»، «اعتقاد»، «التزام»، «مردمداری»، «همبستگی»، «برنامهریزی»، «حصول نتیجه مطلوب» و «جمهوری اسلامی» مفروض شده که در این مقاله برمبنای یک طرح تجربی، رابطه میان اقناع تبلیغی درس انقلاب اسلامی و ریشههای آن با مدل نشاط انقلابی بررسی میشود.
ملخص البحث: المتعارف عادة فی الاستخدامات السیاسیة فی أی نظام سیاسی هو السعی عن طریق سیاقات منظمة ومعینة لاختیار المستخدمین السیاسیین من بین أفراد الجماعات التابعة لسلطتهم. علی هذا الأساس، فإن أی واقع فکری ومثالی موجود فی المجتمع، سینتقل من خلال هؤلاء المستخدمین السیاسیین الی دائرة السلطة. فإن کان المجتمع یتصف بالحماس والسلامة الاجتماعیة، هذا الحماس، والحرکة، والسلامة، ینتقل أیضا عن طریق اختیار ذوی الکفاءات والمؤهلین کمستخدمین سیاسیین، الی أجهزة السلطة. یتکفل هذا البحث بالإجابة عن السؤال التالی وهو: ما نموذج الحماس الثوری المناسب للأجواء الجامعیة، وکیف یمکن تحقیه لدی المتلقین من طلبة الجامعات؟ إن الإرتقاء بمستوی الحماس الثوری والحفاظ علی الروح الثوریة بین الشباب، یفترض ثمانیة مراحل «الاشتراک فی العقیدة»، «الایمان»، «الإلتزام»، «ومداراة الناس»، «والتلاحم»، «والتخطیط»، «والحصول علی النتیجة المرجوة»، و«الحکم الجمهوری الإسلامی»، حیث یتناول هذا البحث وفقا لاطروحة تجریبیة للعلاقة بین الاقناع عن طریق الدعوة والتبلیغ لدروس الثورة الإسلامیة وجذورها، مع نموذج الحماس الثوری.
Common political employments in a political system try and select political employees through arranged and specific structures of its realm of rule. Therefore, every intellectual and ideal situation in society is transmitted to the level of sovereignty through the same political servants. If society enjoys vitality and social health, this vitality, mobility and health will also be transferred to the body of government through the selection of elites and decent individuals as political servants; this article answers the question: how may the model of revolutionary vitality be realized in the space of the university with the student audience? It is stated that in order to raise the level of revolutionary vitality and to maintain revolutionary state among the youth, the eight stages of "belief sharing", "belief", "commitment", "respecting people", "solidarity", "planning", "achieving good results" and "Islamic Republic" have been presupposed. In this paper, based on an experimental design, the relationship between the propaganda persuasion for the lesson of the Islamic Revolution and its roots with the model of revolutionary vitality is examined.
خلاصه ماشینی:
در صورت برخورداري اجتماع از نشاط و سلامت اجتماعي، اين نشاط، تحرک و سلامت، از طريق گزينش نخبگان و افراد شايسته تحت عنوان مستخدم سياسي، به بدنه حاکميت نيز منتقل ميشود؛ اين مقاله به اين سئوال پاسخ ميدهد که مدل نشاط انقلابي در بستر محيط دانشگاهي و با مخاطبان دانشجو چگونه محقق خواهد شد؟ بيان ميشود که جهت بالابردن سطح نشاط انقلابي و حفظ انقلابيگري در ميان جوانان، هشت مرحله «اشتراک عقيده»، «اعتقاد»، «التزام»، «مردمداري»، «همبستگي»، «برنامهريزي»، «حصول نتيجه مطلوب» و «جمهوري اسلامي» مفروض شده که در اين مقاله برمبناي يک طرح تجربي، رابطه ميان اقناع تبليغي درس انقلاب اسلامي و ريشههاي آن با مدل نشاط انقلابي بررسي ميشود.
بهعلاوه بررسي منابع اوليه و امکانات و ابزار لازم و در اختيار (در دسترس) در اولين جلسه تشکيل کلاس: استاد باید بدون مقدمه و مبالغه و با زباني ساده و بيتکلف، به معرفي خود پرداخته، سوابق علمي و تحصيلي خود را بيان داشته و از ميزان علاقهمندي و اميدواري خود نسبت به آينده کشور صحبت کند و از نقل مستقيم طرفداري از نظام و حکومت و انقلاب اسلامي در اين مرحله پرهيز شود.
جدول زير يک نمونه از فرمهايي است که استاد ميتواند بهعنوان طرح اوليه برنامهها و نظاممند کردن فعاليتهاي کلاسي، در اختيار دانشجويان قرار دهد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) اگرچه، انتظار ميرود مدرس، فراگيران را در شکلگيري اوليه گروه و سليقه انتخاب گروه آزاد بگذارد و نيز گروهبندي افراد با تفکرات و سطوح علمي و معلومات عمومي و سياسي يکسان در يک گروه، مطلوب بهنظر ميرسد، امّا توصيه ميشود گاهي نيز استاد با توجه به مواردي که پيش از اين گفته شد، تا اندازهاي در شکلگيري گروهها دخالت داشته و تشکيل گروهها و عضويت اعضا را مديريت نمايد.