چکیده:
دیپلماسی علمی را می توان بعنوان یکی از موثرترین شاخه های دیپلماسی عمومی به شمار آورد و سکاندار هدایت آن را، دانشگاه ها و جامعه علمی کشورها بر عهده دارند. امروزه کشورهای مختلف با آکاهی از تاثیرگذاری بالای دیپلماسی علمی در حصول نتایج مطلوب در سیاست خارجی خود، بدنبال سرمایه گذاری در این عرصه نوین می باشند. دانشگاه امام صادق علیه السلام به عنوان یک دانشگاه پیشرو در زمینه علوم انسانی و اسلامی می تواند بعنوان یک دانشگاه الگو در زمینه دیپلماسی علمی مطرح گردد. در این تحقیق ضمن بررسی و سنجش عملکرد دانشگاه بر اساس شاخصهای استاندارد، از طریق روش اشباع دادهها به مصاحبه با مسئولین، اساتید و صاحب نظران دانشگاه در عرصه بین المللی پرداختیم. در این مصاحبهها مجموعه دلایل ایجابی برای حرکت دانشگاه در مسیر بین المللی شدن بر شمرده شد. حفظ مزیت رقابتی دانشگاه، و کمک به حفظ و بقای دانشگاه از جمله این دلایل بود. در پایان تحقیق راهکارهایی شامل ایجاد آگاهی در کارکنان، اعضای هیات علمی و دانشجویان پیرامون اهمیت و منافع بینالمللی شدن دانشگاه و گفتمان سازی در این حوزه، و تدوین نقشه راهبردی کلان در عرصه بین المللی شدن و استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان دانشگاه ارائه گردید.
Academic diplomacy can be considered as one of the most effective fields of public diplomacy. This diplomacy is mainly led by countries' universities and academic community. Nowadays, being aware of the high degree of effectiveness of academic diplomacy in the achievement of desirable results in their foreign policy, various countries seek to invest in this modern field. As a forerunner in the field of Islamic humanities, the Imam Sadiq (pbuh) University (ISU) can be introduced as an example in the field of academic diplomacy. A study of the background of this university and evaluation of the level of its internationalization based on standard indicators shows that ISU has not been completely successful in the international presentation of itself, and ultimately in its movement in line with academic diplomacy. In this research, I have interviewed the ISU's authorities, professors, and experts at the international level using data saturation point method. With respect to the causes of ISU's failure, one can point to such factors as the lack of motivation and will on behalf of ISU's senior authorities. In the end, such solutions as creating awareness in the staff, faculty members, and utilizing the capacities of ISU graduates are mentioned
خلاصه ماشینی:
امـا بررسـي آسـيب شناختي وضعيت آموزش عالي ايران در فرايند جهاني شدن حکايت از فاصله ي زياد تا وضعيت مطلوب دارد که نيازمند درک درست از مفاهيم و شرايط موجـود و برنامـه ريـزي اصـولي اسـت (جاوداني، ١٣٨٨: ٤) در اين پژوهش به بررسي تأثير دانشگاه امام صادق عليه السلام به عنوان يک دانشگاه پيشرو در حوزه علوم انساني اسلامي بر ديپلماسي علمي کشور ميپردازيم .
در اين زمينه شاهد دو طيف از نظرات هستيم گروه اول که اعتقاد دارند دانشگاه امام صادق براي تربيـت مـديران جمهـوري اسلامي ساخته شده (ارکان زاده يـزدي، ١٣٩٢: ٧) و در نتيجـه تـأثير دانشـگاه را در ديپلماسـي علمي کشور بسيار اندک ميدانند چرا که اصولا حرکت در مسير بـين المللـي شـدن و دارا بـودن تعاملات بين المللي را کارويژه دانشگاه نميدانند و در مقابل عده اي ديگر به بيانات مقـام معظـم ◊ 28 رهبري مبني بر تبديل شدن اين دانشگاه به "مرجع تحقيقات مراکز علمي و دانشگاه هاي دنيـا" (بيانات مقام معظم رهبري در جمع اساتيد و دانشجويان دانشگاه امام صادق عليه السـلام ١٣٨٤) اشاره کرده عنوان ميدارند که دانشگاه امام صادق عليه السلام بايد بعنوان چشمه جوشان "علوم انساني اسلامي" پاسخگوي عطش همه حقيقت جويان عالم و دانـش پژوهـان در هـر نقطـه از جهان و هر نژاد و مذهب و مليتي باشد.