چکیده:
هدف مطالعه حاضر بررسی مولفههای موثر بر رشد حرفهای معلمان بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا ترکیبی (کیفی-کمی) بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی مدیران و مسئولان آموزش و پروش کشور ایران بودند. برای نمونهگیری در بخش کیفی 15 نفر با روش در دسترس و در بخش کمی 600 نفر با روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه 85 آیتمی محققساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان و خبرگان دانشگاهی تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 93/0 محاسبه شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 19 و به روش تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عوامل موثر بر رشد حرفهای معلمان دارای 85 شاخص و پنج مولفه دانش، نگرش و ارزش، مهارت، توانایی و ویژگیهای شخصیتی بود و مولفههای مذکور به طور معناداری توانستند 19/85 درصد از رشد حرفهای معلمان را تبیین نمایند. بنابراین پیشنهاد میشود برنامهریزان نظام آموزش و پرورش برای بهبود رشد حرفهای معلمان مولفههای فوق را بهبود بخشند.
خلاصه ماشینی:
رشد حرفه ای معلمان شامل فعالیت هایی میشود که معلمان در داخل و خارج از مدرسه انجام میدهند و دامنه ای از فرایندهای رسمی و غیررسمی را تشکیل میدهد و این فرایندها برای بهبود بخشیدن به مهارت ها، دانش ها و رسیدن به تدریس مطلوب میباشد (صادقی، ١٣٨٧).
Havery, Townsend, Johnson & Doab 2 .
همچنین صفری و همکاران (١٣٩٧) ضمن پژوهشی با عنوان بررسی و تبیین پیشایندهای رشد حرفه ای همکارانه در سازمان های آموزشی به این نتیجه رسیدند که عوامل موثر در رشد حرفه ای مبتنی بر همکاری معلمان شامل عامل مدیریتی با مقوله های دانش در زمینه کار گروهی، اخلاق حرفه ای، باور به کار تیمی و حمایت و پشتیبانی، عامل ساختاری با مقوله های الزامات زمینه ای (تسهیل گر/حمایتی) و الزامات فرایندی (تصمیم گیری، کنترل و روابط )، عامل فرهنگی با مقوله های ارزش ها و هنجارها، اهداف و ماموریت مشترک و روحیه جمع گرایی و عامل معلمان با مقوله های ویژگیهای رفتاری و شخصیتی، داشتن تفکر جمعی و زمینه اجرایی آن و مهارت های ارتباطی بود.
Bob, Brekelmans, Korthagen & Wubbels فراروی رشد حرفه ای معلمان گزارش کردند که موانع به مولفه های فردی، ساختاری، اقتصادی و فناورانه تقسیم شدند و بعد ساختاری موثرترین بعد مانع رشد حرفه ای معلمان بود و سپس پایین بودن کیفیت آموزش های ضمن خدمت ، ضعف برنامه ها جهت افزایش روحیه همکاری، ضعف بنیه علمی، کمبود تجهیزات و امکانات آموزشی و نامناسب بودن نظام پرداخت ها دارای بالاترین رتبه بودند.