چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی ابعاد تجاریسازی دانش در دانشگاه آزاد اسلامی بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش کلیه اعضای هیات علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران (1537 نفر) بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 308 نفر محاسبه شد که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته تجاریسازی دانش با 84 گویه استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و همگرای ابزار تایید و پایایی بر اساس ضرایب آلفای کرونباخ بالای 7/0 بود. دادهها با روش تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که تجاریسازی دانش شامل پنج بعد فردی، محیطی، زمینهای، ساختاری و محتوایی میباشد. بعد فردی شامل هفت مولفه کنترل فردی، ذهنیت فردی، شخصیت فردی، خودکارآمدی، بینفردی، خلاقیت فردی و قدرتطلبی فردی، بعد محیطی شامل پنج مولفه نهادهای حمایتی، حمایت اجتماعی، عوامل قانونی، عوامل اقتصادی و پتانسیل بازار، بعد زمینهای شامل سه مولفه فرهنگ و ارزشهای مشترک، اهداف و استراتژی، بعد ساختاری شامل چهار مولفه سازماندهی، برنامهریزی، منابع و نظارت و بعد محتوایی شامل سه مولفه فرایندهای کاری، مناسبات و تکنولوژی بود. در این پژوهش بعد ساختاری با بار عاملی 893/0 در رتبه اول و بعد محتوایی با بار عاملی 615/0 در رتبه پنجم قرار داشت.
خلاصه ماشینی:
Kalantaridis, Kuttim, Govind & Sousa 2 .
پرسشنامه دارای پنج بعد فردی ، محیطی ، زمینه ای ، ساختاری و محتوایی و ٢٢ مولفه کنترل فردی ، ذهنیت فردی ، شخصیت فردی ، خودکارآمدی ، بین فردی ، خلاقیت فردی ، قدرت طلبی فردی ، نهادهای حمایتی ، حمایت اجتماعی ، عوامل قانونی ، عوامل اقتصادی ، پتانسیل بازار، فرهنگ و ارزش های مشترک ، اهداف ، استراتژی ، سازمان دهی ، برنامه ریزی ، منابع ، نظارت ، فرایندهای کاری ، مناسبات و تکنولوژی بود.
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مولفه های بعد محیطی تجاری سازی دانش در دانشگاه آزاد اسلامی در جدول ٣ ارائه شد.
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مولفه های بعد محیطی تجاری سازی دانش در دانشگاه آزاد اسلامی (رجوع شود به تصویرصفحه) طبق نتایج جدول ٣، بعد محیطی تجاری سازی دانش در دانشگاه آزاد اسلامی دارای ١٣ گویه و پنج مولفه نهادهای حمایتی ، حمایت اجتماعی ، عوامل قانونی ، عوامل اقتصادی و پتانسیل بازار است .
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مولفه های بعد زمینه ای تجاری سازی دانش در دانشگاه آزاد اسلامی در جدول ٤ ارائه شد.
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مولفه های بعد ساختاری تجاری سازی دانش در دانشگاه آزاد اسلامی در جدول ٥ ارائه شد.
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مولفه های بعد محتوایی تجاری سازی دانش در دانشگاه آزاد اسلامی در جدول ٦ ارائه شد.
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی برای رتبه بندی مولفه های ابعاد تجاری سازی دانش در دانشگاه آزاد اسلامی در جدول ٧ ارائه شد.