چکیده:
هدف این پژوهش طراحی الگوی برنامه درسی آموزش کارآفرینی برای دانشآموزان دوره اول متوسطه بود. این پژوهش جزء پژوهشهای کیفی است و با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی در حوزههای برنامه درسی و آموزش کارآفرینی با رتبه علمی دانشیار و استاد تمام استان فارس بودند که مجموعاً 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات با روشهای فیشبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و اعتبار دادهها و یافتهها با روشهای بازبینی مشارکتکنندگان و بررسی خبرگان تأیید شد. منابع و متون تخصصی برنامه درسی و آموزش کارآفرینی بررسی و مصاحبه با متخصصان این رشتهها صورت پذیرفت و بر اساس سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل انجام شد. نتایج پژوهش شامل الگوی طراحی شده جهت آموزش کارآفرینی در دانشآموزان دوره اول متوسطه بود که توسط خبرگان دانشگاهی در حوزههای برنامه درسی و آموزش کارآفرینی تأیید شد.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش شامل الگوی طراحی شده جهت آموزش کارآفرینی در دانش آموزان دوره اول موتسطه بود که توسط خربگان دانشگاهی در حوزه های برنامه درسی و آموزش کارآفرینی تأیید شد.
بنابراین افزایش توجه سیاست گذاران و مدیران به موضوع کارآفرینی در جامعه ایران زمینه مناسبی برای بروز استعدادهای کارآفرینی به منظور توسعه اقتصادی کشور فراهم خواهد شد که رسیدن به این هدف نیازمند همکاری نزدیک دولت در تدوین سیاست ها، قوانین و محافل علمی (به ویژه در آموزش و پرورش ) برای ارائه راهکارهای اجرایی جهت شناسایی ، پرورش و شکوفایی استعدادهای افراد است (مندعلی زاده ، هنری و شهلایی ، ١٣٩١).
(2018 پژوهش های بسیار اندکی درباره برنامه درسی آموزش کارآفرینی به ویژه در دانش آموزان دوره اول متوسطه انجام شده است که در ادامه مهمترین پژوهش ها در این زمینه گزارش می شوند.
Kassean, Vanevenhoven, Liguori & Winkel 3.
علاوه بر آن پژوهش های بسیار اندکی با هدف طراحی الگوی برنامه درسی آموزش کارآفرینی انجام شده و چنین برنامه ای برای دانش آموزان دوره اول متوسطه طراحی نشده است .
در نتیجه پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی آموزش کارآفرینی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه انجام شد.
کدگذاری باز و مقوله پردازی اطلاعات در جهت شناسایی معیارها و زیرمعیارهای تبیین الگوی برنامه درسی آموزش کارآفرینی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه انجام گرفت .
یافته های تحقیق در زمینه الگوی مطلوب برنامه درسی کارآفرینی از نظر ارزشیابی با نتایج پژوهش های جونز و ماتلی (٢٠١١)، مرتضی نژاد و همکاران (١٣٩٦) و علی میری (١٣٨٧) همسو بود.