چکیده:
هدف از این پژوهش طراحی و تبیین مدل ارتباطی نقش ایزو در کیفیت آموزش منابع انسانی بود. این مطالعه کاربردی و ترکیبی (کمی و کیفی) بود که با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی اساتید و خبرگان (10 نفر) بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی همه کارکنان شرکت ایران خودرو خراسان (547 نفر) در سال 1396 بودند که بر اساس فرمول کوکران 226 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامه محققساخته کیفیت آموزش منابع انسانی (40 گویه) جمعآوری شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصان تأیید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. دادهها با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و مدلیابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار PLS تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که کیفیت آموزش منابع انسانی دارای پنج مؤلفه نیازسنجی آموزشی، طراحی برنامه آموزشی، اجرای فرایند آموزش، ارزشیابی فرایند آموزش و پایش فرایند آموزش بود. در این مدل مولفههای مذکور بهترتیب با درصد واریانس 83/11، 79/8، 84/7، 72/6 و 72/6 بیشترین تأثیر را در کیفیت آموزش منابع انسانی داشتند. همچنین مولفهها توانستند باهم 70/77 درصد واریانس کیفیت آموزش منابع انسانی را تبیین کنند و مدل برازش مناسبی داشت.
خلاصه ماشینی:
Bazazo, Alshatnawi, Jawabreh & Alshawagfih 2.
همچنین شاه ویرن ، زوار، قاسم زاده و حضرتیان (١٣٩٥) ضمن پژوهشی با عنوان امکان سنجی اجرای نظام آموزش ترکیبی بر اساس الزامات ایزو ١٠٠١٥ در شبکه بهداشت و درمان به این نتیجه رسیدند که میانگین عوامل نیازسنجی ، طراحی ، اجرا و ارزشیابی برای پیاده سازی آموزش های ترکیبی کمتر از میانگین مفروض شده سه بود.
وی نتیجه گرفت که به منظور استقرار و پیاده سازی فرایند آموزش کارکنان مطابق با الزامات استاندارد ایزو ١٠٠١٥ در سازمان ، ضمن طراحی مدل برای آموزش کارکنان ، پ اهنشی دات کاربردی به واحد آموزش منابع ارائه شد تا از این طریق بتواند خود را با زبان جهانی استانداردهای آموزشی همسو نماید و آموزش کارکنان خود را با اثربخشی بالاتری نسبت به وضع موجود برنامه ریزی و اجرا نماید.
استانداردسازی فرایند آموزش ضرورتی برای ارتقابخشی به عملکرد سازمان ها است که یکی از روش های بهینه سازی آموزش و مدیریت منابع انسانی استفاده از شاخص هایی است که به واسطه آن فرایند آموزش از ابتدا تا انتها مورد ارزیابی قرار می گیرد که از جمله این استانداردها می تواند به استاندارد آموزش ایزو ١٠٠١٥ اشاره کرد (ابراهیمی قوام آبادی ، ١٣٩٠).
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی برای بررسی مولفه های کیفیت آموزش منابع انسانی ، تعداد گویه ها و درصد واریانس تبیین شده (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس نتایج جدول ٢، پرسشنامه کیفیت آموزش منابع انسانی دارای ٤٠ گویه و پنج مؤلفه نیازسنجی آموزشی (٧ گویه )، طراحی برنامه آموزشی (٨ گویه )، اجرای فرایند آموزش (٧ گویه )، ارزشیابی فرایند آموزش (٩ گویه ) و پایش فرایند آموزش (٩ گویه ) است که پایایی آنها بر اساس ضرایب آلفای کرونباخ مناسب می باشد.